Rune Fardal, psykologi student
Personlighetsforstyrrelser
med hovedvekt pŒ narsissistisk problematikk i relasjon til barn
http://www.sakkyndig.com mail: rune@fardal.no
StrŒmanns argumentasjon
5 mars, 2011, Oppdatert 5.3.2011
Med
linker: http://www.sakkyndig.com/psykologi/artikler/stramann.htm
Utskrift
: http://www.sakkyndig.com/psykologi/artikler/stramann.pdf
StrŒmanns argumentasjon er nŒr noen fremsetter en uriktig pŒstand mot en annen og deretter karakteriserer den andre pŒ bakgrunn av dette. PŒstanden kan gjelde mening, holdning, adferd, utsagn, utseende, bekjentskaper osv. PŒstanden kan v¾re enten positiv eller negativ.
Hensikten med et strŒmannsargument er Œ tillegge den andre en adferd eller holdning denne ikke har. Som oftest brukes dette i en negativ setting, men tankefeilen kan ogsŒ brukes ved positiv adferd, som ved idealisering. Man tillegger den andre en adferd man gjerne vil se opp til hos den andre. Den andre beh¿ver ikke n¿dvendigvis ha denne positive adferd.
Det alvorlige med en slik argumentasjonsform er at dette er en tankefeil! Dette er falske eller usanne argumenter det ikke finnes premisser som st¿tter. Det latinske ordet for tankefeil er fallacia som betyr bedrag. Man ¿nsker skape et uriktig bilde av en annen person, enten for Œ demonisere (kritisere) eller for Œ idealisere. Vi n¾rmer oss med andre ord, forsvarsmekanismen splitting sitt virkeomrŒde der virkeligheten er kategorisk og uten nyanser.
Ett viktig trekk avsl¿rer strŒmannsargumentasjon, og det er at de pŒstander som
fremsettes ikke kan dokumenteres
som sanne eller riktige, selv om det gis et slikt inntrykk.
Dokumenterbare pŒstander er ikke strŒmannsargumentasjon. Det er beskrivelser av faktiske forhold, selv om de er av negativ karakter. Det er nettopp mangelen pŒ dokumentasjon som gj¿r dem til strŒmannsargumentasjon. Man konstruerer et bilde av en personlighet som ikke eksisterer og som det ikke er premisser for og deretter demoniserer/idealiserer man denne personlighet.
At andre kan ha de trekk man tillegger en bestemt person eller at den kategorien personen knyttes til, kan ha disse trekk, er fullstendig irrelevant! ÓPersoner i din kategori har vanligvis en slik adferdÓ! Vanligvis ved strŒmanns argumentasjon er man pŒ individnivŒ. Det kan imidlertid forekomme strŒmannsargumentasjon ogsŒ mot grupper eller kategorier.
Selv om alle mennesker kan begŒ slike tankefeil, er dette s¾rlig fremtredende ved narsissistisk problematikk og skjer ofte i kombinasjon med projeksjon. Det fordrer en egosentrisk, kynisk og empatil¿s holdning, Œ fremsette usanne pŒstander om en annen i de tilfeller der man kritiserer den andre for en adferd man selv har! Det vitner om manglende selvinnsikt og logiske brudd. Det ligger i hele strŒmannsdynamikken at man ikke har reelle ankepunkter mot en person, nŒr man mŒ konstruere slike. S¾rlig ille blir det nŒr man projiserer sin egen negative adferd slik det skjer ved projeksjon.
Noen ganger fremlegges ÓdokumentasjonÓ for strŒmannsargumentasjonen, men denne er like usann som pŒstanden. En form for dobbelt l¿gn. Man bruker en l¿gn fŒr Œ underbygge en annen l¿gn. Ved narsissistisk problematikk kan dette v¾re kronisk.
Ved projeksjon er den pŒstanden A fremsetter om B, A«s egen adferd, projisert over pŒ B. Ikke bare tillegges B, A sin adferd, B blir ogsŒ kritisert for Œ ha en slik adferd. Det er her det gŒr over i psykopatologi. Det er ikke bare kynisk, men ogsŒ en Œpenbar mangel pŒ evne til mentalisering som ligger bak, nŒr slik adferd blir kronisk.
Beskrivelsen har intet med virkeligheten Œ gj¿re. Avsendere av slike projiserte argumenter vet at de er negative, men klarer ikke selv romme en slik adferd i egen person. Mennesker som er trygge pŒ seg selv og sin situasjon beh¿ver ikke fremsette slike bedrag. Derfor er dette en adferd man typisk finner ved angstproblematikk som for eksempel narsissistisk, psykopatisk, borderline (ustabile) og dramatiserende personligheter.
Et annet viktig element ved strŒmannsargumentasjon er at den er svart/hvit! Den er et utrykk for en demonisering av den andre. Behovet for Œ fremstille den andre som en demon, er et utrykk for egen angst og usikkerhet. S¾rlig er usanne/uriktige pŒstander om negativ adferd, med sine halvsannheter et utrykk for demonisering.
NŒr noen bruker denne typen tankefeil hyppig er det et utrykk for splitting, en primitiv psykologisk forsvarsmekanisme typisk for narsissistisk problematikk. Egne negative trekk benektes, projiseres ut, og beskrivelse av seg selv skjer gjerne i grandiose vendinger, uten forankring i virkeligheten. Dette til forskjell fra de som faktisk har en positiv personlighet. Splitting preges nettopp av et svart/hvit bilde av den andre. En ÓMed meg eller mot megÓ – holdning er typisk. Man finner ikke livets flytende overganger og grŒsoner. Man kan ikke v¾re enig i noe en person gj¿r og uenig i annet denne gj¿r. Det er enten eller. Mens virkeligheten for normale er bŒde/og, er ÓvirkelighetenÓ for narsissister enten/eller.
Psykologiske tester som skiller normale kontra patologiske tilstander viser da ogsŒ nettopp at mens den normale har bŒde gode og dŒrlige sider, sŒ fremstŒr patologiske tilfeller rigide, med enten bare gode sider eller bare negative sier, alt etter hva de pr¿ver oppnŒ. I barnefordelingsaker der man har med en narsissistisk forelder Œ gj¿re er det typisk at denne demoniserer den andre samt idealiserer seg selv, til det sykelige. I slike settinger blir det sv¾rt vanskelig for den normale forelder Œ gi et bilde av seg selv som god pŒ noen felter og samtidig med forbedrings potensiale pŒ andre felt. Den narsissistiske forelders kategoriske demonisering av den andre og idealisering av seg selv, gj¿r at den normale presses inn i en komplisert dynamikk.
®rlighet varer lengst?
StrŒmannsargumentasjon er veldig kategorisk i sin form. Den Œpner ikke for livets mange nyanser, tvert imot stenger den disse ute. Mens den som bruker en slik tankefeil bombastisk demoniserer med usanne, halvsanne og udokumenterte pŒstander, vil den som forsvarer seg ty til sannhetens bevis. Sannheten er ikke svart/hvit. Opp imot bombastiske halvsannheter vil sannheten tape.
Det er ikke mulig Œ forsvare seg med sannhetens dokumentasjon mot strŒmannsargumentenes kategoriske form. Den som angripes vil mŒtte innr¿mme halvsannhetens faktum. ÓJa deler av det du sier er riktig, men nei, som helhet og i den setting det brukes blir det usantÓ! Dessverre fŒr man sjelden fullf¿rt et slikt resonement, fordi narsissisten slett ikke er tjent med at den fulle sannhet kommer frem. Typisk er at den som vil fremme sannheten vil starte med Œ si: Ó Ja deler av det du sier er riktig, menÉ.Ó og sŒ blir man avbrutt eller forhindret av narsissisten i Œ si mer, fordi denne bryter inn eller kommer med forstyrrende utsagn om at du for eksempel ikke kan innr¿mme dine egne feil! latterliggj¿ring eller nye strŒmannsargumenter er typisk. Dermed er man fanget i den klassiske dynamikk der man gŒr fra Œ avsl¿re narsissistens l¿gn, til Œ forsvare seg selv mot neste usanne pŒstand. Og slik gŒr det slag i slag! SŒ dessverre, ¾rlighet varer ikke lengst nŒr man er opp imot narsissistisk dynamikk som dette.
StrŒmannsargumentasjon
krever oftest bare 1 setning, Œ motbevise den krever fort en bok!
Ut av sin sammenheng!
Ofte er kritikk tatt ut av sin sammenheng og fŒr dermed et helt annet innhold enn det er grunnlag for. Typisk er ulike debattforum, der fokus pŒ sak forsvinner i kommentarer som: ÓHva vet du om det da, som har sŒ lang nese?Ó Det kan godt hende vedkommende har lang nese, men det er rimelig irrelevant i diskusjon av sak. Med andre ord, en halvsannhet! Ja, vedkommende kan ha hatt en lang nese, men hva har det med saken Œ gj¿re?
Eksempler pŒ
strŒmannsargumentasjon
Her er et typisk eksempel pŒ strŒmannsargumentasjon fra en barnefordelingsak fra Gulating Lagmannsrett 2008, der en far tillegges visse karakteristikker og sŒ kritiseres for dette. Settingen er f¿lgende: En sakkyndig skal snakke med barna om hvor de vil bo i forbindelse med sak om bosted. I den sakkyndiges rapport skriver den sakkyndige fra samtale med barna hos far :
ÓEn fŒr ikke noen fornemmelse av at barna var instruert til Œ si noe bestemt. Barna gav utrykk for at far hadde sagt at de selv kunne velge hvor de ville bo.Ó
Morens advokat T.B.R, skriver sŒ i et prosesskriv 28.5.2008 :
ÓFar sier selvsagt til sine barn at de ikke mŒ fortelle til noen at han snakker til de om saken og barna er lojale. Han sier ogsŒ til barna at de mŒ huske Œ si til andre at han sier til dem at de kan fŒ velge selv hvem de kan bo hos.Ó
Her mener morens advokat Œ vite hva far skal ha sagt og gjort uten at verken mor eller hun var til stede! Far tillegges en adferd mor og hennes advokat umulig kunne vite noe om. Alvorlig og avsl¿rende blir det derfor nŒr den sakkyndige selv beskriver hvordan barnet var truet av mor, til Œ si de ville bo hos mor! I forkant av den sakkyndiges samtale med barna hos mor, ble de truet med at om de ikke sa de ville bo med mor, sŒ ville mor begŒ selvmord! Trusler barna selv bekreftet! Vi ser her den typiske projeksjon av mors egen syke adferd over pŒ far, hvorpŒ far sŒ kritiseres for denne adferd! Far tillegges en handling (true barnet) han ikke har, mens mor projiserer sine egne trusler mot barna over pŒ far.
Hvordan forsvarer man seg mot slikt? Hvordan kan en dommer avsl¿re sŒ avansert dynamikk uten spesialkunnskap pŒ slike tankefeil? Lagmannsretten lot seg lure, mor fikk barna.
Her er et annet eksempel fra Bergen Tingrett 2002, i en setting der en mor gŒr til sak for omsorgsretten for barnet (som bor hos far) og s¿ker tillegge far negative omsorgskvaliteter. Mors advokat T.B.R skriver i prosesskriv:
ÓDet viser seg ogsŒ at barnet har fŒtt problemer, bla. i skolesammenheng og skolen har henvist det til PPTÓ
Ja barnet hadde fŒtt problemer, men ikke av de Œrsaker mor s¿ker manipulere omgivelsene til Œ tro! Halvsannheter er som ordet sier ikke den fulle sannhet. Oftest er den fulle sannhet motsatt av halvsannheten. Ingen som vil ha frem sannheten forteller halvsannheter! Det ligger i sannhetens natur at den tŒler kritisk lys, det gj¿r ikke halvsannheter, hvorfor skulle man ellers fremsette halvsannheter?
Sannheten gj¿r at far innr¿mmet at barnet hadde fŒtt problemer, men Œrsaken til problemene lŒ hos mor. Hensikten med en slik strŒmannsargumentasjon er nettopp Œ demonisere motparten. NŒr denne vil forklare sannhetens ofte kompliserte dynamikk blir man forhindret.
Dokumentasjonen av sannhet er ikke svart/hvit slik strŒmannsargumentasjonen fremstŒr. rsak er mer komplisert en som sŒ. NŒr man sŒ kan dokumentere at ansvaret for barnets problemer lŒ hos mor, blir man hindret i Œ fremlegge en slik dokumentasjon. Den som fremsetter strŒmanns argumentasjon er ikke interessert i sannheten, for den vil avsl¿re dem som l¿gnere! Far anklages umiddelbart for Œ ikke ta ansvaret for det barnet han hadde omsorgen for. Han beskyldes for Œ ha en Óbenektende fasadeÓ nŒr han ikke innr¿mmer de falske pŒstander han anklages for! Problemet er at ansvaret lŒ hos mor som fremsetter tankefeilen. Iveren etter Œ hindre hele sannheten er et utrykk for frykten for sannheten.
I dette eksempelet var problemet barnet opplevde, at mor gjorde samv¾rstidspunktene for barnet uforutsigbare gjennom stadige ombytting av tidspunkt, samt tok barnet ut av skolen uten at far var innformert og deretter anklaget far for stort frav¾r! Dette skapte problemer for barnet pŒ skolen, fordi forutsigbarheten i nŒr det skulle pŒ samv¾r ble borte. Mors fors¿k pŒ Œ sverte far var sŒledes et strŒmanns argument, der mors adferd var projisert over pŒ far, hvorpŒ far kritiseres for denne ÓadferdÓ!
Hva gj¿r man?
En slik dynamikk er det nesten umulig Œ forsvare seg mot fordi det lett tolkes som at man ikke har evne til Œ innr¿mme egne feil! Problemet er at det som kan se ut som en personlig feil ikke er det! Man pŒtvinges en feil man beviselig ikke har, for at tilh¿rernes oppfattelse av virkeligheten skal fortsette Œ v¾re sŒ enkel de vil den skal v¾re! Forskning har vist at :
Dette f¿rer samtidig til at man gj¿r flere feilvurderinger, for som Flemming & al. (2000) skriver:
Our results show that participants
are more likely to accept the status quo when faced with difficult choices, leading to more errors.
Med andre ord, nŒr settingen blir komplisert, forholder man seg til det enkle, noe som f¿rer til at man oftere gj¿r gale beslutninger. Er det noe som blir komplisert, sŒ er det Œ forklare at strŒmannsargumenter er usanne, for da mŒ man ta i bruk sannheten, og den er aldri svart/hvit!
I praksis fŒr man ikke anledning til Œ renvaske seg. Dommeren velger den enkle forstŒelsen og tiden er for kort til sannhetens utredninger!
En psykologisk felle
Slikt skaper frustrasjon for den som utsettes for strŒmannsargumentasjon. Ved Œ motsi strŒmanns argumentasjonen gŒr man egentlig i en psykologisk felle.
- Aksepterer man det man anklages for, eller resignerer, sŒ bekreftes anklagen
- Benekter man det usanne man anklages for, kritiseres man for ikke ha evne til Œ innr¿mme egne feil og ender dermed med en Óbenektende fasadeÓ, hvilket tolkes som en bekreftelse av anklagen!!
- Det psykologiske paradoks blir at mens avsender av en slik strŒmannsargumentasjon ikke beh¿ver dokumentere sine pŒstander, sŒ ford¿mmes offeret for Œ pr¿ve dokumentere at anklagene er usanne. Ingen vil nemlig h¿re offerets forklaring, man tar det for gitt at anklagen (halvsannheten) er sann.
- Det ÓgenialeÓ i en slik manipulasjon er et fokus blir pŒ offeret som i sin frustrasjon over Œ bli l¿yet om faktisk kan fremstŒ aggressivt i fors¿ket pŒ Œ renvaske seg. Den frustrasjon tolkes sŒ som ÓbevisÓ pŒ at personen var slik det usant ble pŒstŒtt.
o Et eks. er om pŒstanden er at man er aggressiv og ikke klarer innse egne feil. Da vil den frustrasjon man opplever over slike l¿gner f¿re til at man nettopp fremstŒr som aggressiv! Frustrasjon mistolkes som aggresjon. Denne typen dynamikk der offeret manipuleres til Œ vise den adferd det anklages for, kalles projektiv identifikasjon. En psykologisk forsvarsmekanisme typisk for narsissiser!
- Ingen stiller sp¿rsmŒl ved den manglende dokumentasjonen for anklagen, man forventer ikke at noen kan v¾re sŒ l¿gnaktige og offeret for anklagene havner i en typisk cath-22 situasjon. Uansett hva de gj¿r blir det feil.
Den beste mŒten Œ avsl¿re strŒmannsargumentasjon pŒ er Œ kreve at anklager dokumenterer sine pŒstander. Uansett hvilke avledningsman¿vre den som fremsetter strŒmannsargumenter kommer med, mŒ man stŒ knallhardt pŒ Œ kreve dokumentasjon. Fremsettes dokumentasjonÓ sŒ gŒ den etter i s¿mmene, for oftest viser det seg at den til syvende og sist har sitt utgangspunkt i narsissisten.
Dessverre viser det seg at personligheter som i stor grad bruker strŒmannsargumentasjon er utrolig sleipe og manipulative. De vrir seg som Œler, fremsetter en uskyldighetens maske og trekker pŒ skuldrene nŒr de anklages for sine l¿gner. De gj¿r seg selv til ofre, sŒ typisk for narsissistisk/psykopatisk dynamikk!
UnngŒr Œ svare.
Mennesker som kronisk fremsetter strŒmannsargumentasjon er ofte vel bevandret i denne dynamikk og bruker en rekke triks for Œ unngŒ Œ svare for seg.
- De fremstŒr forbauset over at noen kan tro de lyver og blir aggressive
- De pŒstŒr seg krenket av at noen stiller sp¿rsmŒl ved deres grandiose integritet
- De skifter tema for Œ slippe ta ansvar
- De later som om de ikke h¿rer ditt krav om dokumentasjon
- De ber deg vente for det er de som har ordet
- De trekker seg fra diskusjonen nŒr de merker angsten stiger
- De snur situasjonen pŒ hodet og konfronterer deg med at du ikke evner se dine egne feil, du er benektende. Selv har de ingen evne til Œ se sine egne feil.
- De unnskylder seg med at de ikke har dokumentasjon der og da, men sikkert kan skaffe den..
- De pŒstŒr andre kan bekrefte det for dem, og s¾rlig folk som er i deres makt, men ÓbeviseneÓ de bruker er ofte manipulerte mennesker eller institusjoner
At man ikke har de feil man anklages for blir oversett av omgivelsene, fordi omgivelsene vil tolke det slik uansett, rett og slett fordi normale mennesker ikke forventer at noen skal fremsette l¿gner om andre pŒ denne mŒten. Den som fremsetter strŒmanns argumentasjon foretrekker at spillet skjer pŒ ÓbortebaneÓ, at fokus er pŒ offeret, fordi nŒr de konfronteres med sin usanne anklage har de ikke mulighet til Œ dokumentere l¿gnen. Forsvar av slike anklager er ogsŒ vanskelig om man ikke har dybdekunnskap om slike tankefeil og om personligheter som bruker dem! Og hvem er vel sŒ bevandret i psykiatrien? I alle fall ikke dommere!
De hykler ikke en gang!
Et annet alvorlig element er nŒr man avsl¿rer slik argumentasjon som usann, og den som fremsetter den fortsetter som om ingenting har hent! En normal person som avsl¿res i en l¿gn vil bli flau og f¿ler skam. Den som hykler vet i det minste hvordan man skal oppf¿re seg! Komplisert blir det nŒr den som avsl¿res tvert imot pŒstŒr seg krenket! Logikken brister, virkeligheten snues pŒ hodet! De hykler ikke en gang! De tror virkelig at de er sŒ grandiose og ufeilbarlige som deres magiske tenkning fŒr dem til Œ tro.
Psykolog Jan A. Andersen skriver i BT 5.5.2011:
-
ÇDu blir ikke krenket uten at du selv
tillater detÈ, sa Eleanor Roosevelt.
-
Det finnes ikke krenkende ord, bare
mennesker som lar seg krenke.
-
Tenk om man hadde reagert som
Sokrates, da en mann nektet Œ hilse pŒ ham: ÇDet er ikke meg imot at jeg er
h¿fligere enn hamÈ. Sokrates lot seg ikke krenke.
F¿lelsen av Œ bli krenket er n¾rt knyttet til selvf¿lelse. Personer som kronisk fremsetter strŒmannsargumentasjon viser at de har en lav selvf¿lelse, de opplever lett Œ f¿le seg krenket av helt normale hverdagslige utfordringer. Den narsissistiske sŒrbarhet ligger bak. Paradoksalt nok tŒler de ingen negative utsagn om egne person, mens de ikke har noen sperrer for Œ lyve om andre, slik de gj¿r gjennom strŒmannsargumentasjon.
For Œ si det slik Tollak B. Sirnes (1983) skrev i boken Ó sette de undertrykte friÓ nŒr han beskrev psykopaten:
Den som lyver og vet at han lyver
og vet at andre vet at han lyver, han er av det onde.
Vanskelig Œ forsvare seg imot
Ofte er det umulig Œ forsvare seg imot slike pŒstander, fordi den som utsettes for slikt nettopp vil ta i bruk sannhet for Œ bevise sin uskyld. Og sannhet er ikke enten/eller, men bŒde/og. Sannhet er full av nyanser og kan ofte ikke gis i sŒ enkle formuleringer som strŒmannsargumentasjon gj¿r.
pŒstŒ noen har en adferd er enkelt, Œ bevise at det ikke er slik er langt mer komplisert!
Det krever ofte bŒde tid til dokumentasjon og vilje og evne til Œ lytte og forstŒ. Utad er strŒmannsargumentasjon bare en pŒstand, men de bakenforliggende og underliggende Œrsaker til at noen fremsetter slike l¿gner, er sv¾rt kompliserte og fordrer kunnskap om avanserte psykologiske mekanismer for Œ bli forstŒtt! PŒ livets sene (i en rettsal) finnes sjelden slik kunksap.
Halvsannheter
Slik strŒmannsargumentasjon bestŒr ofte av halvsannheter, der det kan v¾re snev av sannhet. Oftest lar ikke den som fremsetter slik argumentasjon den andre fŒ anledning til Œ fremlegge dokumentasjon som avsl¿rer usannhetene. Da vil de jo blitt avsl¿rt! Argumenter som at man er benektende og ikke kan stŒ for det man har gjort er typisk, selv om man ikke har gjort eller har den adferden man anklages for. Tvert imot er det ofte anklager som har denne adferd.
Anklageren vil gj¿re alt for Œ hindre at argumentene avsl¿res som de l¿gnene de er. Ofte slŒr anklager bare fast at slik er det og sŒ bytter man tema, slik at denne verkebyll, dette negative bildet av den andre blir hengende igjen i luften hos tilh¿rerne. Det er som en kreft man ikke blir kvitt.
StrŒmannsargumenter fŒr lyttere til Œ trekke feilaktige konklusjoner. Det er hele poenget med slike tankefeil. Oftest er det slik at den konklusjonen som blir trukket er usann. Det som er troverdig, tŒler kritisk etterpr¿ving, mens det som kan virke troverdig og hindres sannhetens kritiske blikk, ikke er troverdig. Oftest mangler premissene for Œ fullf¿re strŒmannsargumentasjons halvsannheter i den retning de gir inntrykk av Œ peke. Ordtaket: ÓDet er ikke gull alt som glimrerÓ, er typisk i sŒ mŒte.
Den som benekter slike usanne pŒstander blir plutselig sittende med ansvaret for Œ bevise sin uskyld! Bevisbyrden snues pŒ hodet! Sjelden blir den som fremsetter strŒmannsargumenter ansvarlig for Œ underbygge den. StrŒmannsargumentasjon kjennetegnes ikke av velbegrunnede og dokumenterte utsagn, men av forenkling og stort antall. Tiden strekker ikke til. Ingen forventer at noen sitter og konstruerer falske pŒstander for Œ sverte noen, s¾rlig ikke i en domstol og s¾rlig ikke i det tempo og det omfang slik narsissister gj¿r. Og enda f¾rre kan forstŒ at alt til tider er l¿gn! Det strider mot troen pŒ at verden er god!
Dessverre er det typisk for denne typen personligheter Œ ha en fantasipreget og magisk forstŒelse av vikeligheten. Deres tenkning er preget av behovet for reduksjon av egen angst, ikke av sannheten. Det er vel ikke noe sted det lyves mer enn i domstolene, og s¾rlig nŒr narsissistiske advokater og deres klienter er til stede.
"En
usann pŒstand kan oppfattes som sannhet,
bare den
kan sirkulere lenge nok,
ved hjelp
fra de som drar fordeler av den!"
Eksempler : http://www.sakkyndig.com/psykologi/artikler/stramanneks.pdf
Eksempler med falsk dokumentasjon: http://www.sakkyndig.com/psykologi/artikler/stramanneks2.pdf