250GB:Users:runefardal:Desktop:rufadr.gif

Rune Fardal, psy­kologi student

Personlighetsforstyrrelser med hovedvekt pŒ narsissistisk problematikk i relasjon til barn

http://www.sakkyndig.com     mail: rune@fardal.no

 

 

 

NŒr barnet ikke fŒr lov Œ v¾re glad i far!

 

 

 

2 september, 2010, Oppdatert 3.9.2010

 

Med linker: http://www.sakkyndig.com/psykologi/artikler/gladi.htm

Utskrift : http://www.sakkyndig.com/psykologi/artikler/gladi.pdf

 

 

Noen foreldre hindrer barn bevist kontakt med den andre forelder etter samlivsbrudd. rsaken til at noen foreldre  saboterer barnets kontakt, er et utrykk for manglende evne til innlevelse i barnets  behov. En slik ÓeiertrangÓ til barnet, kan ogsŒ forekomme i samlivet, men blir da mindre synlig. rsaken til slike mangler er komplekse, men bunner til sist i behovet for Œ dekke egne behov pŒ bekostning av barnets behov.

 

I noen  barnefordelingsaker er konflikten av en slik karakter at den ene forelder bevisst pr¿ver hindre barnet kontakt med den andre. I de fleste saker er det mor som hindrer barnet kontakt med far. Selv om dette kan v¾re omvendt i en del saker  beskriver jeg  problematikken her ut i fra en  slik konstellasjon. Det er dynamikken som er det vesentlige,  ikke kj¿nn. Jeg bruker en settingen der barnet bor med mor etter samlivsbrudd.

Samv¾r saboteres eller signaliseres til barnet som noe negativt og da ut fra mors egeninteresse.  AltsŒ et egosentrisk behov hos mor. Barns lojalitet f¿rer til at barnet utvikler  avstand til far for Œ  tekkes mor, som de faktisk lever med og er avhengige av. Ja, slike barm gj¿re oppdras til Œ v¾re avhengige av slike m¿dre, nettopp for at den vosne skal knytte barnet til seg. Fors¿k pŒ slik kontakt med far medf¿rer ofte fysisk og emosjonell straff, trusler, innskrenking av aktiviteter og lignende. Hva gj¿r dette med barnet?

 

á      L¾rer det barnet normal  objektrelasjon? forholde seg normalt til andre?

á      Skaper dette et trygt barn?

á      Hvilke f¿lger fŒr det for senere tilknytninger til andre?

á      Tar barnet med seg et slikt relasjonsm¿nster til fremtidige relasjoner med partner og egne barn?

á      Hvordan pŒvirker dette barnets empatiutvikling?

á      Hvordan pŒvirkes tilknytningen til barnets far?

á      Blir barnets tilknytning til mor sunn, eller vil det bli et usunt  avhengighets forhold?

á      Hva l¾rer dette barnet om verdien av en far? Vil et slikt barn l¾re sine egne barn Œ verdsette sin far?

 

En slik adferd fra mor er sv¾rt bekymringsfull og bidrar kun negativt til barnets l¾ring og utvikling. Kunnskapen om dette synes sv¾rt lav bŒde i domstolene og  hos mange av de sakkyndige de knytter til seg.

Hva kan vi trekke ut i fra en slik dynamikk der mor saboterer :

á      ferier

á      samv¾r

á      telefonkontakt

á      felles opplevelsesgrunnlag

á      gaver

á      brev

NŒr et barn  pŒ 11 Œr, helt fra det var f¿dt  hver sommerferie opplever  at dets ferie med sin far helt eller delvis saboteres, hvordan pŒvirker det da barnet? En ting er helt sikkert og det er at et slikt barn vil oppleve et betydelig forh¿yet stressnivŒ. NŒr slikt stress blir kronisk, blir det skadelig pŒ barnets utvikling. Hvem har sŒ ansvaret for en slik skadelig pŒvirkning? Er det mor som saboterer samv¾ret, eller er det far som pr¿ver fŒ til samv¾r? Slike m¿dre vil hevde at barnet har det meget bra uten sin far og at det derfor er far som skaper stress hos barnet nŒr han pr¿ver fŒ til kontakt og ferier med barnet. Far vil hevde at det er mor som skaper stress ved Œ hindre en slik kontakt.

Siden barn har et genetisk behov for tilknytning til sin mor og far, vitner en slik adferd om alvorlige mangler ved  den mors evne til mentalisering (empati innlevelse i barnet).  Empati og innlevelsesevne v¾re redusert eller satt til side som f¿lge av prioritering av egne behov, av egosentriske natur.  Den voksnes behov kommer opplagt foran barnets behov i slike settinger. Det er ikke til barnets beste. Kronisk stress er sv¾rt skadelig for et barn og slik nyere forskning viser kan dette f¿re til at barnet utvikler immunsviktsykdommer som for eksempel diabetes1. Men kronisk stress kan ogsŒ danne grunnlaget for en rekke andre lidelser.

For Œ sitere Smith (1020) Ó Atskillelsen som barn utsettes for i forbindelse med samlivsbrudd, er i seg selv ikke avgj¿rende for deres senere psykiske helse. Mer betydningsfullt er hvorvidt de fŒr oppleve at det nye omsorgsarrangementet gir muligheten for emosjonell trygghetÓ.  NŒr en mor sŒ saboterer enhver kontakt barnet  har med sin far og hele tiden viser  gjennom adferd en negativ holdning til  denne kontakten, pŒvirker det barnet negativt. Det fines ingen emosjonell trygghet hos et barn som stadig opplever Œ mŒtte ta avstand fra sin egen far.

 

Hvilke implikasjoner konflikten har for deres egen fungering  er vel sŒ viktig som selve opplevelsen av konflikten. Barn blir for eksempel ikke anbefalt sendt til samv¾r med en forelder som ut¿ver vold mot den andre, selv om denne vold ikke  pŒf¿res barnet. Grunnen er at barnets observasjon av volden er vel sŒ skadelig for dets  trygghet og tilknytning, som det Œ bli utsatt for vold. Trusler om vold er like skadelig som vold i seg selv.

 

Smith skriver videre Ó Das Eiden og medarbeidere (1993) dokumenterte at selv om det var en sammenheng mellom kvaliteten foreldrerelasjonen og barnas tilknytningstrygghet, var denne forbindelsen begrenset til a gjelde for familier der m¿drene hadde hatt uttrygg tilknytning i sin egen barndom. Disse studiene understreker verdien av Œ unders¿ke       kvaliteten        forhold     innenfor en kontekst.Ó Med andre ord, settingen omsorgsvikt skjer i synes vel sŒ viktig som omsorgsvikten i seg selv.

 

Et grunnleggende premiss i tilknytningsteori er at  barn danner mentale representasjoner av seg selv og andre pŒ grunnlag av sine omsorgserfaringer, og at disse indre arbeidsmodeller utgj¿r et vesentlig element som skiller mellom trygg og utrygg tilknytning. (Smith, 2010).  Mindre tilgjengelighet til den voksne barnet ikke bor med, kan f¿re til ¿kt utrygghet for barnet. Ó Om barnet stadig opplever at bes¿k er forbundet med konflikt og f¿lelsesmessig disharmoni, kan utryggheten lett bli forsterket og opprettholdt.Ó (Smith, 2010). En mŒ derfor sp¿rre seg om en far som opplever slik sabotering over mange Œr, egentlig  b¿r trekke seg fra  alt som har med samv¾r Œ gj¿re. En slik  opph¿r er skadelig for barnet, men sammenlignet med  mors sabotering er det et sp¿rsmŒl hva som er minst skadelig!

 

Stemningen som preger sp¿rsmŒl rundt barnets kontakt med sin far, er med andre ord viktige indikatorer for barnets utvikling. En mor som saboterer denne, hindrer ikke bare barnet kontakt med sin far, de skaper ogsŒ indre arbeidsmodeller i barnet som er skadelig for barnets  utvikling. Barnet vil ikke oppleve kontakt med far som en trygg havn, men som et sted mor skaper konflikt. Det kan f¿re til at barnet i en prosess av Œ beskytte seg selv, skaper avstand til sin egen far. Slike m¿dre l¾rer i realiteten opp barnet til Œ forbinde far med noe negativt. Vis er i realiteten omrisset av  i PAS problematikken, Parental Alienation Syndrome!

 

M¿dre som lider av psykiske lidelser som depresjon og angst vil i tillegg  utgj¿re en annen form for redusert tilgjengelighet. Selv om de er fysisk til stede, er de i mindre grad psykisk til stede. Dette blir et risikomoment for barnets utvikling. All faglitteratur tilsier at det Œ vokse opp med en depressiv mor er negativt for et barn, Whitfield, (2003) beskriver det slike : Ó vokse opp med en deprimert mor er et traume i seg selvÓ.

 

Det er ogsŒ viktig Œ v¾re oppmerksom pŒ at et barn kan ha en trygg tilknytning til den ene forelder og en disorganisert til den annen. Det indikerer at tilknytningen kvalitet er knyttet til omsorgspersonenes sensitivitet for barnet. nekte barnet kontakt med sin far, er ikke  et utslag for en sensitiv omsorg.

 

Main og Hesses mente at foreldres ubearbeidede traumatiske opplevelser henger sammen med barnets desorganiserte tilknytning. Det betyr at barnet tar skade som f¿lge av  den voksnes egen psykiske problematikk. rsaken ligger i den reduserte emosjonelle tilknytning slike foreldre fremviser. De har nok med seg selv, og behovet for Œ dekke egne behov gŒr foran barnets.

 

Det er en kjensgjerning at barn som stadig opplever skremmende adferd fra  tilknytningspersonen, eller har erfart at den voksne ofte utrykker frykt i tiln¾rmingsrelevante situasjoner, er s¾rlig utsatt for Œ utvikle desorganisert tilknytning. (Lyons-Ruth & Jacobvitz, 2008) Det betyr at  omsorgspersonens  emosjonelle adferd, preger barnet negativt. Hos foreldre som stadig saboterer barnets kontakt med  den andre forelder vil det n¿dvendigvis  bli en rekke konflikter som preger barnet negativt.

 

Barnet blir frar¿vet muligheten til Œ knytte seg til den andre forelder. Det skaper avstand og kan svekke barnets identitetsf¿lelse og behovet for tilh¿righet. Grunnlaget for hvem barnet er, svekkes. barnet mister ogsŒ en viktig kilde  som trygg havn ved at far utestenges pŒ denne mŒten.

Enhver forelder som forstŒr hvor viktig barnets kontakt til sine foreldre er, vil alltid  gj¿re store anstrengelser for at den kontakten skal vedvare ogsŒ etter samlivsbrudd.  De fleste foreldre i mental ballanse (ca. 80%) klarer da ogsŒ pŒ egenhŒnd Œ avtale seg imellom barnets bosted og kontakt med den andre forelder. I visse konflikter, ofte de mest psykologisk kompliserte, vil slike foreldre imidlertid st¿te pŒ motstand fra den andre forelder. Her er det viktig Œ huske pŒ at begge foreldre har et ansvar for Œ bidra til at barnet fŒr samv¾r. brudd pŒ rettsavgj¿relser gj¿r konflikten anda h¿yere om far skulle  kreve  at slike avgj¿relser blir fulgt.

I konkrete saker der  retten eksplisitt uttaler at mor mŒ la barnet fŒ ferie med sin far har vi eksempler pŒ at mor saboterer ferien. Problemet i dag er at dette ikke fŒr noen konsekvenser for mor og dermed eskalerer konflikten for barnet. Selv om domstolen gj¿res oppmerksom pŒ at slik sabotering skjer og vil skje, gir den i mange saker omsorgen til den forelder som saboterer samv¾r. En mŒ da vurdere Œ trekke seg fra alt samv¾r ut i fra en antagelse om at det i det minste vil redusere konflikten for barnet, verd at far ikke oppleves som en trussel mot mors narsissistiske supply, barnet!  I realiteten er en slik passiv holdning fra domstoler og fagfolk en fallitt erkl¾ring. Hele systemet svikter barnet.

Ofte bor et barn med mor, mens det har samv¾r med far. I slike settinger vil  enkelte m¿dre bevisst legge hindringer i vegen for en slik kontakt. Noen ut fra reelle behov for Œ beskytte barnet, men sv¾rt mange ut fra  en demonisering av far som ikke har noe hold i fars egen adferd. Ofte finner man bakgrunnen for en slik demonisering  i mors eget forhold til sin far! Det kan se ut som slike m¿dre ikke klarer skille mellom egne vonde opplevelser i sin egen barndom, og barnets  opplevelser med sin far i nŒtid. Mors far, sin adferd, projiseres over pŒ barnets far. OgsŒ det mor kan oppleve som  negativt fra far i relasjonen mellom far og mor, generaliseres til Œ v¾re fars adferd ogsŒ mot barnet, selv om far har en helt annen adferd ovenfor barnet.

At slike m¿dre fŒr med seg bŒde barnevern, psykologer og domstolene i en slik demonisering er ikke uvanlig, og viser bare hvor komplisert det er Œ avsl¿re slik dynamikk. Kunnskapen om sŒ avansert manipulasjon og bruk av psykologiske forsvarsmekanismer er mangelfull.

 

Hvor langt skal far gŒ?

Barn kan ved denne typen dynamikk, miste kontakt med fedre med gode omsorgskvaliteter. Hvor langt skal en slik far gŒ og hvor lenge skal man holde pŒ i fors¿ket pŒ Œ opprettholde kontakt med  barnet f¿r  man mŒ innse at  konflikten mors motstand skaper, er sŒ skadelig for barnet at  fors¿ket pŒ Œ  opprettholde kontakt b¿r opph¿re?

Selv om det er to i en konflikt er det ikke n¿dvendigvis en symetrisk konflikt, slik man antar de fleste konflikter er, der begge parter bidrar mer eller mindre likt.  Ofte er konflikten asymetrisk, slik at det kan v¾re mor som driver konflikten gjennom sin sabotering av barnets kontakt med far. Allikevel tolkes slike konflikter ofte feil av omgivelsene, fordi  det ofte er lettere Œ se fars frustrasjon og fors¿k pŒ Œ opprettholde kontakt med barnet, enn det er Œ se mors skjulte manipulasjoner, trusler og vold mot barnet.

En rekke saker har vist  at det ikke fŒr noen konsekvens for mor om hun saboterer barnets kontakt med far. Selv i saker der mor har sabotert samv¾r, kontakt og ferier i mer enn 10 Œr, og der dette er uomtvistelig dokumentert, fortsetter en del dommere Œ gi mor omsorgen, og dermed en aksept for slik adferd.

Det er ikke uvanlig at slike m¿dre shopper rundt etter st¿tte fra barnevern, leger, skole og andre som kan bekrefte mors Ófantastiske omsorgÓ og som samtidig kan bekrefte fars ÓaggresjonÓ! En aggresjon som  mer er et utrykk for den frustrasjon slike fedre tvinges inn i enn utrykk for aggresjon hos far. Mange fagfolk mangler kunnskap om den typen m¿dre og deres sv¾rt skadelige adferd. De er ofte manipulert, selv om de pŒstŒr de ikke er det. De ser alt gjennom mors beskrivelser av situasjonen og ender opp med Œ d¿mme far. Konkrete saker har vist at bŒde sakkyndige psykologer, leger og barnevernet har endt opp med Œ anbefale  redusert samv¾r med far i slike situasjoner. Dermed blir de mer eller mindre ufrivillig mors medspillere.

Slike fagfolk ser heller ikke at de blir innhabile. NŒr det sŒ dokumenteres at de har tatt feil, tviholder de pŒ sin opprinnelige oppfatning ut i fra et behov for ikke miste ansikt! Dermed blir deres egne pŒstander om far som ute av stand til innlevelse i andres situasjon en selvoppfyllende profeti som gjelder den sakkyndige selv!

 

Det skal mye til.

Domstoler og sakkyndige er meget klare pŒ at det skal sv¾rt mye til f¿r samv¾r med den ene forelder b¿r opph¿re. Man snakker da om alvorlige forhold der barnet tar, ikke bare litt, men stor skade av kontakt med den andre forelder. I slike tilfeller foreligger det  alvorlig volds historikk , overgrepsproblematikk eller alvorlige psykiske problemer. Vi er antagelig pŒ et nivŒ av psykopati, narkomane og alkoholikere nŒr slike kontakter mellom barnet og den voksne ikke regnes for Œ v¾re tilrŒdelig. Allikevel  viser konkrete saker at en sakkyndig psykolog kan hevde at retten b¿r vurdere Œ redusere samv¾ret med far om han ikke forandrer adferd ovenfor mor (fortsetter pr¿ve fŒ til samv¾r med barnet). De blir manipulerte brikker i morsk kamp mot barnets kontakt med far.  Konkrete saker viser at barnevernet kan opptre pŒ samme mŒte. Ja, i tilfeller der det dokumenteres vold og emosjonelle trusler hos mor og der dette dokumenteres av fagfolk, er det eksempler pŒ at barnevernet hemmeligholder slike rapporter for far, (nekter innsyn) for at han ikke skal kunne bruke det mot mor for  at barnet skal fŒ samv¾r med sin far!

 

Demonisering

Noen foreldre fremstiller seg selv som guds gave til barn, mens de samtidig demoniserer  den andre forelder. Demonisering  skjer nŒr fremsatte pŒstander om far ikke har hold i virkeligheten, i motsetning til nŒr negative trekk ved fars adferd mot barnet er reelle.

En slik demonisering er ikke vanskelig Œ avsl¿re om man  i utgangspunktet stiller seg kritisk til all informasjon man mottar. Etterpr¿vbarhet er et stikkord her. Hos m¿dre som demoniserer far finner man ofte en traumatisk historikk fra egen barndom. M¿dre som har en  normal oppvekst uten traumatiske opplevelser demoniserer ikke barnets far pŒ samme mŒte. De evner  i langt st¿rre grad Œ forholde seg til virkeligheten uten Œ konstruere demoner.  De har ikke disse udekte psykologiske behov som gŒr foran barnets behov. De klarer i langt st¿rre grad skille  egne behov fra barnets, og de klarer skille  voksenkonflikten fra barnets relasjon til sin far. De har som oftest ikke psykiske lidelser.

Paradokset med  m¿dre som demoniserer far uten faktisk grunn er jo at de i sin iver  faktisk viser at de ikke setter barnas behov foran sine egne. I realiteten viser de at de er like ille selv, som det de pŒstŒr far er! Det er projeksjonen av egen adferd som kommer til syne. Det er ikke  en god forelder som stenger den andre ute, uten at det foreligger faktisk omsorgsvikt hos den andre. Slike selvf¿lgeligheter blir oversett i domstolene.

Demonisering kan avsl¿res ved Œ unders¿ke  innholdet i de enkelte pŒstander. Har far virkelig begŒtt de handlinger mor pŒstŒr og har det skjedd pŒ det nivŒet mor pŒstŒr? Ofte viser det seg v¾re et snev av sannhet i det meste, men ved n¾rmere unders¿kelser viser det seg v¾re halvsannheter. Ja far kan ha kommet med barnet for sent etter samv¾r, en time, men nei han har ikke holdt barnet borte fra mor! Ja, far kan ha gitt barnet litt for lite medisin en helg, men nei far  overser ikke barnets medisinering.  Demonisering preges ofte av at smŒ menneskelige  uregelmessigheter blŒses opp til alvorlige generaliseringer av fars adferd, men kan ogsŒ bestŒ av pŒstander helt fjernt fra fars adferd.   Slike m¿dre leter etter noe de kan klandre far for, og nŒr de ikke finner det, blir det konstruert gjennom demonisering.

I slike tilfeller finner man ogsŒ  det paradoks at slike foreldre  selv fremstiller seg som fullstendig feilfrie. Alvorlige feil de selv begŒr blir benektet og fortrengt.  De synes ha et behov for Œ fremvise en perfekt fasade av ekstrem karakter. Enhver dokumentasjon pŒ det motsatte m¿tes med  en overdreven reaksjon, som ikke stŒr i stil med deres egen demonisering av  den andre forelder. Deres adferd b¾rer preg av en svart/hvit tenkning, sŒ typisk for splitting!  De fremstŒr som sv¾rt rigide og uten evne til innlevelse i den andre forelders bekymring for barnet, de har heller ingen bekymring for barnet de har omsorg for. Det eneste slike har bekymring for er seg selv, o den er til gjengjeld ekstrem! De fremviser en ekstrem lav terskel for selv Œ bli krenket, men har ingen  hemninger for selv Œ krenke  verken barnet  eller den andre forelder.  Missforholdet mellom beskrivelse av seg selv og adferd mot andre er sŒ typisk for splitting.

Proporsjonalt med at den andres feil demoniseres, blir egne feil minimalisert, og uansett fremstilt som et utrykk for den andre forelders adferd. Det er den fundamentale attribusjonsfeil i praksis, fars feil  Œrsaksforklares i fars personlighet, mors feil,  skyldes fars adferd! Det blir ikke noe enklere ved at fars beskrivelser av en slik mor er ganske identiske. NŒr far og mor beskylder hverandre for det samme, pŒ den samme mŒten , er det bare en etterpr¿vbarhet, som kan avsl¿re hvem av de to som beskriver virkeligheten. I hvilket narrativ (historie) finner man det h¿yeste nivŒ av den beskrevne adferd. NivŒet er viktig, fordi vi alle har  en viss tendens til Œ bruke disse mekanismer, men narsissistiske personer  overdriver i sin adferd.

 

Rasjonell argumentasjon.

Slikt er det vanskelig  beskytte seg mot, for rasjonell argumentasjon er vanskelig i settinger der dommere eller sakkyndige har fŒtt  en liten flik av det de antar er et st¿rre bilde, men som ofte viser seg ikke tilh¿re et slikt bilde i det hel tatt. Det er som et puslespill der en brikke ogsŒ kan passe til et annet puslespill. Alt for ofte opplever man at  et fors¿k pŒ Œ forklare at det ikke er slik mor pŒstŒr, ender opp i den psykologiske fellen det er Œ ikke innr¿mme sine egne feil og mangler! Avviser man usanne pŒstander om egen adferd, da blir det pŒstŒtt at man ikke har selvinnsikt, det blir en catch 22, man taper uansett. Konkrete sakkyndigrapporter viser nettopp dette m¿nster: ÓFar synes ha redusert selvinnsikt  ved at han ikke ser den skadelige effekt hans adferd  har pŒ barnetÓ. Adferd er ofte definert som udokumenterte pŒstander og halvsannheter  den sakkyndige har fŒtt fra mor!

 

Persepsjon

Her er vi inne pŒ  menneskelig persepsjon, hvordan sanseinntrykk tolkes og hva som pŒvirker denne tolkningen. Det er menneskelig Œ s¿ke Œ forstŒ den virkelighet vi befinner oss i. Og i tillegg preges  vŒr persepsjon av  genetiske settinger, der vi raskere oppfatter  farlige enn ufarlige inntrykk. Med andre ord, er vi ute en kveld og ser en rotvelt i mŒnelyset, sŒ er tendensen til at  de figurer vi ÓserÓ i r¿ttene er truende, st¿rre en at de er ufarlige. Settingen i form av m¿rket bidrar ogsŒ til at sansene er skjerpet mer for det som oppfattes som truende enn det som oppfatte som ufarlig.  En plutselig lyd i en m¿rk skog vil lettere oppfattes som skremmende enn  som ufarlig. Dette er evolusjon, vi mŒ reagere raskere pŒ fare enn ufarlige inntrykk. En rekke artige eksempler pŒ  hvordan vi tolker synsinntrykk finnes pŒ youtube! Ser du ansiktene i denne video? Her persepsjon av skj¿nnhet!

Slik er det  nŒr omgivelsene opplever mors demonisering av far ogsŒ. En halvsannhet eller demonisering av fars adferd setter f¿ringer for hvordan  ¿vrig adferd ved far oppfattes. Den som observerer har et sett skjemaer som verden tolkes ut i fra. Dermed er man egentlig fanget i sin egen persepsjon uten at det beh¿ver v¾re noe galt med fars adferd ovenfor barnet i det hele tatt. Utrykk som  ÓIngen r¿k uten ildÓ og ÓDet mŒ jo v¾re noe i detÓ  f¿rer til en mistenksomhet mot fars motiver og adferd. Egentlig er slike utsagn et utrykk for  det menneskelige behov for Œ forstŒ den virkeligheten vi lever i. NŒr vi ser noe vi ikke forstŒr skaper det dissonans. Fors¿ket pŒ Œ redusere denne f¿rer til at vi  pr¿ver plassere  de inntrykk vi mottar i  den kunnskapen og i de skjemaer vi allerede har. Vi pr¿ver assimilere sanseinntrykk. Vi pr¿ver Œ sette verden inn i det skjema vi har for den typen sanseinntrykk vi mottar. Vi pr¿ver gj¿re inntrykket forstŒelig.

Behovet for Œ forstŒ vŒr virkelighet er stort. Vitenskapen er nettopp et utrykk for dette behov. Noen ganger mŒ vi akkomodere den kunnskap vi har, fordi de sanseinntrykk vi oppfatter ikke passer inn i noen eksisterende skjema.

S¾rlig ser man dette i de tilfeller der den sakkyndige eller barnevernet f¿rst snakker med  slike narsissistiske foreldre. Forskning har vist at den rekkef¿lgen man observerer i, har betydning for utfallet av vurderingen. Det inntrykk man f¿rst  blir presentert, mors demonisering av far, danner sŒ grunnlaget for hvordan man tolker fars beskrivelse av konflikten. En far som nettopp beskriver mors avvikende trekk, blir oppfattes nettopp sŒ krenkende som det mor pŒsto hun f¿ler.  Den sakkyndige  vurderer sjelden om mors terskel for krenkelse er sykelig lavt! Forskning gjengitt i Psychological Science viser at det er en primacy effekt ved vurdering av flere enheter.

 

Egosentriske behov

Slike foreldre fremviser en adferd der  deres behov for barnet er st¿rre enn barnets behov for den voksne. Dette er den typiske setting ved narsissistisk problematikk.

Narsissistens motiv for Œ hindre barnet kontakt med den andre forelder grunner i flere forhold:

á      egne udekte behov for bekreftelse, der barnet blir den voksnes narsissistiske supply

á      vansker med Œ skille egen far fra barnets far f¿rer til  en demonisering av barnets far pŒ grunnlag av egne opplevelser med egen far. Egne traumer projiseres pŒ barnets far og oppleves som dennes adferd.

á      behovet for hevn for forholdet som ikke gikk og den grandiose boble som sprakk

á      misunnelse med den andre forelders nye liv og nye kj¾reste og dermed behovet for hevn

á      behovet for Œ straffe barnet som var glad i sin far, den samme far som ¿dela mors grandiose virkelighet

á      behovet for Œ sŒre far, slik mor selv ble sŒret av sin far. AltsŒ en hevn mot egen far som gjennom projeksjon rammer  barnets far.

á      avmakten de selv har opplevd i sin egen traumatiserte barndom blir erstattet av den makt de opplever ved Œ hindre barnet kontakt med sin far. ÓEndelig fŒr de oppreisning for barndommens krenkelseÓ!

á      de ¿konomiske fordeler hovedomsorg har, s¾rlig for en mor som ikke har inntekt som f¿lge psykisk problematikk

á      frykten for at den krenkelsen mor opplevde da far tok ut skilsmisse ogsŒ skal ramme barnet, med andre ord vansker med Œ skille  mellom de voksnes konflikt og f¿lelser og barnets f¿lelser

Det er med andre ord ikke noe entydig motiv, men en komplisert blanding av ulike motiv. Det de har til felles er at de dokumenterer forelderens manglende evne til Œ ta barnets perspektiv.  Normale foreldre i mental ballanse utsetter ikke barn for slik adferd. De evner forstŒ barnets behov for en far og de evner sette barnets behov foran egne behov. De klarer samarbeide pŒ tross av egne motsetninger.

I saker der den ene forelder i denne eksemplifisering,  ikke klarer samarbeide, blir det et utrykk for en manglende evne til Œ sette barnets behov foran egne og dermed en egosentrisk adferd. Konkrete saker har vist at den ene forelder gjentatte ganger har innkalt til mekling ved familierŒdgivningskontoret, uten at den andre har kommet. I en sak innkalte far 7 ganger til mekling (med halvt Œrs mellomrom mellom meklingen) uten at mor kom en eneste gang. Slik sabotering av fors¿k pŒ Œ l¿se en konflikt fikk i den konkrete sak ikke noen konsekvenser for mor, hun beholdt omsorgen.

Den typen foreldre, hvis adferd jeg her har beskrevet har ofte en narsissistisk sŒrbarhet som  i en del tilfeller tilfredsstiller kravet til narsissistisk personlighetsforstyrrelse. Dessverre er kunnskapen om denne dynamikk mangelfull bŒde blant sakkyndige psykologer, barnevern og domstoler. Det gj¿r at slike foreldre kan fortsette sin ¿deleggende  adferd mot barn uten at det fŒr noen som helst konsekvenser. Faktisk viser konkrete saker at de blir beskyttet av bŒde barnevern og deres psykologer. NŒr domstolene sŒ legger slike fagfolks ÓvurderingÓ til grunn og skriver ÓIngen viser noen bekymring for barnetÓ er det ikke sŒ rart at slike barn fŒr problemer. Problemer som ofte ikke kommer til syne f¿r de kommer i ungdomsŒrene der de mŒ forholde seg til andre ungdommer og de krav  man da blir stilt ovenfor.  Da er det dessverre for sent Œ hjelpe barnet, dets personlighet og selvf¿lelse er for lengst  uopprettelig skadet. 

Foreldre  som hindrer barna kontakt med den andre forelder, har ofte en narsissistisk personlighet som pŒf¿rer barnet  en ubotelig skade. Omgivelsene  verken ser eller forstŒr  dette. De ser bare en konflikt de tror er symetrisk, mens i virkeligheten er det ofte slik at den som tilsynelatende fremstŒr som den aggressive, far som pr¿ver  opprettholde barnets behov for kontakt, egentlig er den beste forelder. Den st¿y  far skaper overskygger den passive aggresjon, manipulasjon og l¿gner mor gjennom sin adferd fŒr far til Œ fremstŒ med. dette er egentlig projektiv identifikasjon i praksis, mor projiserer sin egen adferd over pŒ far, og fŒr far til Œ fremstŒ med denne adferd. Far klandres for ingen verken ser eller vil forstŒ mors adferd.  Mors adferd kommer f¿rst, fars adferd (fors¿ket pŒ Œ opprettholde kontakt for barnet)  blir en f¿lge av mors adferd. rekkef¿lgen bestemmer Œrsakens opprinnelse, men for omgivelsene blir det omvendt, for de ser ikke mors forutgŒende adferd.

R¿yk kan vi se pŒ lang avstand, ilden mŒ vi n¾rmere for Œ se. Slik er det ogsŒ med narsissistisk dynamikk, virkeligheten blir snudd pŒ hodet, den egentlig aggressive blir sett pŒ som offeret, og offeret blir sett pŒ som den aggressive! Virkeligheten blir snudd pŒ hodet.

 

Eksempel

Typisk er saken der barnets problemer ble sŒ merkbare at det mŒtte ha hjelp fra Barne og Ungdoms Psykiatrisk, BUP. Psykologen syntes etter samtaler med mor og barn, v¾re av den oppfatning at fars ÓaggresjonÓ var skadelig for barnet. Barnet syntes  v¾rt usatt for press fra far om at det skulle si det ville bo med far i forbindelse med en barnefordelingsak. Barnet selv hadde ogsŒ fortalt BUP at det var far som presset henne og ikke mor. Lagmannsretten bygget naturlig nok pŒ dette da den avsa kjennelse om at barnet skule bo med mor.

Rett etter kjennelsen nektet imidlertid barnet plutselig Œ bo med mor. Da kom det frem at barnet var utsatt for alvorlige trusler fra mor om at mor ville begŒ selvmord om hun ikke sa det mor ville hun skulle si! Da BUP ble gjort oppmerksom pŒ dette, skrev psykologen at :

ÓJeg deler fars oppfatning av at det for utenforstŒende kan v¾re sv¾rt vanskelig Œ fŒ tilstrekkelig god og balansert innsikt i denne typen konflikter.Ó

Etter det gikk det bare et par mŒneder f¿r BUP skrev at ÓBarnet har nŒ ikke lenger alvorlige psykiske vansker med funksjonsvikt som tilsier hjelp fra spesialhelse-tjenestenÓ. Barnet mŒtte med andre ord flyttes fra den narsissistiske mor til den normale far for at hun skulle komme ut av sine problemer.

Det alvorlige var imidlertid at dette var en handling barnet selv mŒtte foreta, fordi domstolene  og deres sakkyndige ikke sŒ mors underliggende narsissistiske adferdr.

 

Oppsummering

Den kjente psykoanalytiker Heinz Kohut beskriver denne problematikk pŒ denne mŒten! De verste lidelser er med andre ord de barn  som vokser opp med slike narsissistiske foreldre der personligheten skadet eller frav¾rendeer, der mors selvf¿lelse, selvbilde er ¿delagt av traumer i egne barndom og der barnet blir mors narsissistiske supply. Slik blir narsissistisk problematikk gjennom sosial arv overf¿rt fra den syke mor til barnet!

I slike settinger er det ikke rart at mange fedre slutter Œ arbeide for barnet skal fŒ kontakt med sin far. Resultatet blir uansett skadelig for barnet. Uansett hva man gj¿r i en slik narsissistisk dynamikk, sŒ taper barnet. Den eneste vinner er den narsissistiske mor, som har fŒtt sin hevn, fŒtt dekket sitt behov for Œ se at verden er sŒ vond som det hun tror den er!  

Domstoler som mener det skal mye til for Œ frata barnet dets kontakt med sin far, bidrar i sin unnfallenhet til nettopp at barnet mister kontakten med sin far! Den eneste mŒten Œ hjelpe slike barn er Œ  flytte dem til  den normale forelder, slik at denne kan bygge opp barnets selvf¿lelse,  dets eget Selv.