250GB:Users:runefardal:Desktop:rufadr.gif

Rune Fardal, psy­kologi student

Personlighetsforstyrrelser med hovedvekt pŒ narsissistisk problematikk i relasjon til barn

http://www.sakkyndig.com     mail: rune@fardal.no

 

 

 

Depresjon hos m¿dre og relasjonen til  barn

 

 

 

10 september, 2010, Oppdatert 10.9.2010

 

Med linker: http://www.sakkyndig.com/psykologi/artikler/depresjon.htm

Utskrift : http://www.sakkyndig.com/psykologi/artikler/depresjon.pdf

 

 

 

Hvilke konsekvenser fŒr det for et barn Œ vokse opp med en deprimert mor? Problemstillingen er aktuell, fordi skadepotensialet pŒ barnet er sŒ stor.  Samtidig er det en komplisert problematikk fordi det finnes ulike former for depressive lidelser og de utspiller seg i  ulike settinger.

Depresjon kan opptre  i relasjon til selve f¿dselen i form av det man kaller f¿dselsdepresjon, en depresjon  knyttet  til den konkrete kontekst rundt selve f¿dselen. En slik depresjon rammer mange kvinner, men er oftest kortvarig og forbigŒende. rsak er ofte knytet til  hormonelle forandringer rundt selve graviditeten og f¿dsel.

Andre former for depresjon kan ha sin opprinnelse lenge f¿r graviditet i form av personens utviklingshistorie og emosjonelle utrustning.  Den mer melankolske depresjon beskrives  som utrykk for  konkrete hendelser av traumatisk art, og som ofte har  utgangspunkt i konkrete hendelser og som  er tidsbegrenset fra 5-6 mŒneder til et par Œr, avhengig av egne og ytre st¿ttende faktorer.

En annen type depresjon som er den som har sitt utgangspunkt i  tidlige traumer og belastninger, der Selvet er skadet pŒ en slik mŒte at de depresive utrykk ikke sŒ mye er knyttet til senere konkrete pŒkjenninger, men der Œrsak ligger i en mer fundamental svekkelse av oppfatningen av eget Selv, oppfatningen av hvordan man opplever seg selv i relasjon til omgivelsene. Jeg vil kalle dette  for  en mer narsissistisk depresjon.

Selv om all depresjon  kan sies true Selvet og sŒledes  v¾re en narsissistisk problematikk, er det allikevel grunnleggende forskjell pŒ en mer melankolsk depresjon og en mer narsissistisk depresjon. Dette bŒde  ut i fra depresjonens Œrsak men ogsŒ dens fremtoning.

Denne typen depresjon er mer kroniske i sin karakter, den preger individets  adferd  pŒ en helt annen mŒte enn  den mer melankolske depresjon. Der den melankolske  depresjon fremviser  en tydelig negativ, nedstemt holdning til egen fungering og selvbilde, der fremstŒr den narsissistiske depresjon med en overdrevet grandios holdning til egen fungering og selvbilde. For omgivelsene fremstŒr den melankolske depresjon slik man forventer deprimerte skal  opptre, mens den narsissistiske depresjon fremstŒr stikk motsatt av hva man kan forvente av en deprimert.

Begge typer depresjon  er v¾re skadelig for barn Œ vokse opp med.  Azak skriver i Moe & al (2010:347) at:

Om barnet utvikler en forstyrrelse som f¿lge av en slik deprimert mor er avhengig av flere faktorer. Barnets temperament, fars  deltagelse og omgivelsenes involvering  rundt barnet.  BŒde indre og ytre faktorer ved barnet er av betydning for  hvordan barnet pŒvirkes av mors depresjon.  Type depresjon har ogsŒ stor betydning.

Ved en melankolsk depresjon vil omgivelsene se at mor trenger hjelp, og mor vil i slike situasjoner  letter akseptere hjelp, fordi  man erkjenner at man har et problem. Ved en narsissistisk depresjon  er det ingen ytre erkjennelse av behov for hjelp, fordi det vil kunne oppfattes Œ true nettopp  den grandiose selvoppfatning som f¿lger av denne typen depresjon.

Barnets behov  er en omsorgsperson som er sensitiv nok, til Œ tilfredsstille barnets behov. Winnicott innf¿rte  utrykket Ógood enough motheringÓ eller god nok omsorg. I det ligger  en erkjennelse av at barnet ikke trenger en perfekt omsorg (hva nŒ det mŒtte bety) men at  det trenger tilfredstilt visse  minimumskrav for Œ utvikles  pŒ en god nok mŒte. det er her problemet oppstŒr  nŒr mor er deprimert.  Ved en typiske melankolske depresjon  vil ikke mor ha  overskudd nok til Œ tilfredsstille disse behov i barnet og barnet kan da risikere Œ utvikle sykelige strukturer i sin utvikling. Her snakker vi mer om psykisk utvikling en fysisk utvikling, selv om disse egentlig er ul¿selig knuttet sammen gjennom hjernens fysiske utvikling for at den psykiske utvikling skal finne sted.

Omgivelsene i form av far og n¾r familie vil lettere kunne  kompensere for mors melankolske depresjon enn  om depresjonen er av mer narsissistisk karakter. Dette ligger i grunnlaget for den erkjennelse av egen situasjon de to typer depresjon bygger pŒ. varighet av  depressiv pŒvirkning pŒ barnet er ogsŒ av betydning. Et barn er ikke f¿dt  ÓblanktÓ slik man antok tidligere. Et barn er f¿dt  med en rekke  utrustninger for Œ takle Óhumper i vegenÓ i sin utvikling.  En kortvarig stresset situasjon eller enkelthendelser  av opplevd stress er ikke sŒ skadelig om  den jevne omsorg er kvalitativt god nok. Barn tŒler litt innen for rammen av god nok  omsorg.

Problemet opstŒr  nŒr det stres barnet oplever gŒr over sŒ lang tid at det blir  dominerende. da vil barnet utvikle strategier for Œ hpndtere dette stres, og det er i slike settinger at  varige skader, fysisk som psykisk kan oppstŒ. I barnets 2-3 f¿rste Œr kvyttes alle strukturer i hjernen opp. Strukturer som senere  behandler innkommende inntrykk, enten de kommer fra omgivelsen eller  fra egne tanker og f¿lelser. Det er nŒr disse strukturene ikke er gode nok at problemer oppstŒr for barnets relasjon til omgivelsene. Problematikken rundt denne utviklingen har jeg beskrevet mer i detalj her:

http://www.sakkyndig.com/psykologi/artikler/STRESS-TRAUMER.pdf

Flere risikofaktorer oppstŒr  nŒr mor er deprimert. Arv er en overf¿ringsmekanisme. Det Œ ha en depressiv mor kan gi barnet en predisposisjon for  depresjon. En annen er at barnet kan v¾re f¿dt med en dysfunksjonell nevroreguleringsmekanisme som forstyrrer reguleringen av emosjoner og ¿ker barnas sŒrbarhet for depresjon. Depressive m¿dre kan v¾re f¿lelsesmessig frav¾rende eller lite reflekterende i sitt samspill med barnet. Og sist men ikke minst, stressituasjoner i familier med depressive m¿dre kan bidra til  en negativ utvikling av emosjoner og adferd hos barnet.

Hvordan disse risikofaktorer pŒvirker barnet er komplisert, fordi de ofte virker sammen med en eller flere modererende faktorer.  Fedres involvering i omsorgen og mors depresjon har betydning. Tidspunktet for nŒr mors depresjon  inntrer er ogsŒ av betydning. OgsŒ barnets temperament eller egenskaper er av betydning. Jenter er for eksempel mer sŒrbare  for emosjonelle pŒvirkninger enn det gutter er. Mors evne ti mestring bŒde selv og i relasjon til omgivelsene er av betydning. Azar skriver sŒledes at :

 

Typisk for melankolsk  depresjon er et forflatet stemningsleie, redusert mimikk og hengivenhet, forsinkede responser, mindre positive affekter og mer negativitet i samspillet med barnet. dette reagerer barnet pŒ, med ¿kt stress! samspillet med barnet mangler den f¿lelsesmessige tilstedev¾relse som preger friske m¿dre. Det blir litt som Œ h¿re pŒ en radio som ikke er helt innstilt pŒ kanalen, det skurrer litt og krever mer  konsentrasjon for Œ fŒ med seg innholdet, det medf¿rer ¿kt stress.

Kvaliteten pŒ tilknytningen tar skade nŒr  den negative pŒvirkningen vedvarer og noen studier viser da ogsŒ at redusert sensitivitet hos mor er assosiert med utrygg tilknytning hos barnet. Azar beskriver to typer samspillm¿nstre mellom deprimerte m¿dre og barn. Den ene er fiendtlig/selvsentrert og kjennetegnes av  at mor er mer invaderende, negativ og rollereverserende. Den andre  er hjelpel¿s/engstelig der mor viser lite positive og strukturerende responser. da forskning (Lamb, 2004) tyder pŒ at barnet utvikler tilknytning til begge foreldre pŒ omtrent samme tidspunkt, kan fars deltagelse reversere noe av den negative pŒvirkning en deprimert mor fremviser. Tiden far bruker pŒ barnet er derfor av stor betydning i sike sitasjoner.

Det er her  de alvorlige aspekter ved narsissistisk depresjon  kommer til syne.  M¿dre med en mer melankolsk form for depresjon  evner i st¿rre grad ta imot hjelp enn m¿dre med en mer narsissistisk depresjon. rsaken  synes ligger i den grunnleggende forskjellen mellom disse typer depresjoner. Den melankolske depresjon mŒ sies v¾re av en lettere grad enn den mer narsissistiske depresjon.  Ved moderat og lettere depresjon har personen mer energi enn ved  en dypere depresjon. De er lettere irritable og mindre fleksible og oppmerksomhetsfokuset er oftere pŒ egen behov enn pŒ barnet. Kvello (2011110:509-10) skriver :

Narsissistisk dynamikk finner en nettopp i cluster B, rundt de emosjonelle forstyrrelser, som borderline og narsissisme. Den mer ÓvanligeÓ melankolske depresjon er mye lettere for omgivelsene Œ avsl¿re, enn den mer skjulte narsissistiske depresjon. Det er letter Œ se den nedtemte, selvanklagende mor, enn den mer ÓhyperperfekteÓ og ufeilbarlige mor en narsissistisk depresjon avspeiler. Assosiasjoner de fleste gj¿r med depresjon handler i st¿rre grad om selvanklagende, nedstemte og negative selvopplevelser enn den motsatte ytterkant, der mor utad signaliserer at det slett ikke er noe galt i det hele tatt!

 

Narsissistisk depresjon

Alice Miller er en kjent sveitsisk psykoanalytiker som har skrevet flere b¿ker om narsissistisk problematikk. I en artikkel fra 1979 beskriver hun flere likhetstrekk mellom visse typer depresjon og narsissistisk personlighetsforstyrrelse. "What is described as depression, and experienced as emptiness, futility, fear of impoverishment, and loneliness, is frequently recognizable as the tradgedy of loss of Self or alienation of Self, which is seen regularly in our generation and society."

 

Cathexis defineres som: fokusering av emosjonell energi pŒ et objekt eller en ide. Sagt pŒ en annen mŒte, man investerer ikke i seg selv, men i et ytre objekt eller ide. I f¿lge Kohut (1971) er et objekt "narcissistically cathected" nŒr vi ikke opplever det som et senter for sin egen aktivitet, men som en del av oss selv! I mangel av eget Selv, eller troen pŒ eget Selv, investerer narsissistiske mennesker i et ytre objekt (covert narsissisme) og speiler seg sŒ i dette objekt! Personen er i Hohuts terminologi narcissicaly cathected. Objektet kan v¾re et barn med fine kl¾r, alltid punktlig til skolen, alltid fremstŒr som gjort hjemmelekser (som narsissisten har gjort) osv. Skryt barnet fŒr tolkes av narsissisten som skryt av narsissisten... "Og jeg er barnets mor/far!" Den narsissistiske forelder soler seg i glansen barnet mottar, men oppfatter bŒde barnet og omgivelsenes skryt av det, som en anerkjennelse av seg selv. Slike barn blir "usynlige barn", defensive, angstfylte og utsatt for betinget kj¾rlighet. ÓNinniÓ i fortellingene om Mumidalen, er et utrykk for dette, beskrevet sŒ godt i boken Det usynlige barnet, av Tove Jansson (1950).

 

Det som gj¿r dette sŒ komplisert Œ avsl¿re, er at skillet mellom normales stolthet pŒ vegne av barnet og narsissistens behov for barnet, er vanskelig Œ se. Skillet kommer imidlertid tilsyne nŒr barnet stŒr i fare for Œ bli skilt fra en slik narsissistisk mor. Det narsissistiske raseri som avspeiler seg avsl¿rer narsissistens avhengighet av sitt objekt. Ikke for objektets del, men for sin egen del. Mens normale vil barnets beste, vil narsissister sitt eget egos beste! Ikke alltid like lett Œ skille pŒ for omgivelsene.

 

Slike m¿dres ofte overdrene "kj¾rlighet" kan ved en enkle observasjon fremstŒ som "kj¾rlig", men er en betinget kunstig overdrevet kj¾rlighet. Et skuespill for omgivelsene, som i filmen Herkules (Disney): "I haven't seen this much love in a room since Narcissus discovered himself"! Dette merker barnet. Det er ingen plass til barnets f¿lelser, alt som betyr noe er morens f¿lelser! Her er det visse typer depresjoner kommer inn. Det som kan se ut som depresjon og ofte diagnostiseres som det, er en narsissistisk forstyrrelse. En forstyrrelse av Selvet. Hvordan skal en covert narsissist forklare at de ikke strekker til? Jo, fŒ seg en diagnose av "moderat depresjon". Da ÓforstŒrÓ omgivelsene hvorfor de ikke kan arbeide, hvorfor de ikke kan studere! ad er Œrsak flyttet ut av deres eget Selv.  Offer rollen knyttes til de tidlige traumer.

 

En del fagfolk misforstŒr denne tomme, sky og defensive personlighet som en depressiv personlighet. Ofte er det noe mer enn ÓdepresjonÓ. Det kompliserte er at noen depresjoner handler om for smŒ psykiske resurser i forhold til pŒkjenninger, mens i andre tilfeller, med de samme symptomer, handler det om forsvar mot et ¿delagt Selv!

 

 

Forskjellen pŒ vanlig depresjon og "narsissistisk depresjon"

 

Mens vanlig deprimerte (melankolske) fremviser et negativt selvbilde (jeg duger ikke), fremviser narsissisten sin falske grandiositet (jeg duger meget godt). Jeg skriver falske, fordi den sanne grandiose trenger ikke  skryte av sin grabdiositet, den f¿lger narturlig. Ikke ulikt slik respekt  er noe man fŒr i kraft av sin adferd og ikke noe man krever i kraft a sine behov.

 

Mens den virkelig deprimerte anklager seg selv (jeg mestrer ikke), anklager narsissisten alle andre (projeksjon-, dere mestrer ikke). Mens den deprimerte vender aggresjonen mot seg selv (jeg vil d¿), vender narsissisten aggresjonen (det narsissistiske raseri) mot de som krenker Selvet eller det investerte objekt/ide (hevn, hat, misunnelse). Mens deprimerte har sterkt redusert evne til positiv bias, har narsissisten overdrevet positivitets bias. Ved trusler mot selvbildet fremstŒr den deprimerte melankolsk, mens narsissisten fremstŒr mer perfekt enn dyden!

 

Den vanlig deprimerte mottar hjelp, den narsissistiske "feiler det ingenting"! De fleste depresjoner er periodiske, mŒneder eller et par Œr,(unntatt dystymi) narsissistisk "depresjon" er mer en varig personlighet, som f¿lger av traumer i tidlig barndom og fortsetter livet ut. Depresjoner kan komme og gŒ, men man forblir en narsissist! Symptomene kan observeres som like, men Œrsak er ulik. Dermed er det ikke det samme, selv om symptomene fremstŒr som  like.

 

Depresjonen man ser hos vanlige er derfor fundamentalt forskjellig fra det man ser hos narsissistisk pregede mennesker. Konkrete saker har vist at leger, psykologer og barnevern ikke har kunnskap til Œ skille disse. Derfor kan barn i barnefordelingsaker risikere Œ bli sendt til den minst egnede av foreldrene!

 

Millon 1996,s.398 (Disorders of personality, DSM-IV and Beyond) beskriver dette slik:

Ó.. de kan tilsynelatende virke deprimerte ved en overflatisk unders¿kelse, men faktum er at de er ulmende med pŒtvunget sinne og hevngjerrig bitterhet.Ó og Ó..den episodiske depresjon som Kohut finner sŒ karateristisk for narsissistisk skadde personer blir ikke sett pŒ som en virkelig depresjon av Kernberg i det hel tatt. Isteden legger Kernberg til grunn at nŒr ÓnarsissisterÓ f¿ler seg alvorlig skuffede eller forlatte, kan de virke deprimerte ved en overflatisk eksaminasjon, mens de i realiteten koker av innestengt sinne og hatefull bitterhet/fiendtlighet

 

PŒ bagkrunn av det ulike innholdet i de ulike typer depresjon er det derfor grunn til Œ anta at konsekvensene for et barn blir ulik for de ulike typer depresjon. Det vil for eksempel v¾re mye lettere for  en melankolsk deprimert Œ aksetere hjelp fra omgivelsen, fra far eller  familie, fordi depresjonen ikke er fokusert sŒ mye i et sviktende Selv, men i problemer med Œ  hŒndterer ulike pŒkjenninger. ;ed andre ord, man er seg mer bevisst pŒ at man trenger hjelp.

Kontrasten til den narsissistiske depresjon, som i langt st¿rre grad handler om opplevelsen av et sviktende Selv, mer enn midlertidige  pŒkjenninger, blir fundamental.

 

Hva er sŒ dette SELVET?

Selvet kan defineres som : ÓOrganismens mentale oppfatning av seg selvÓ.

Jeg skriver organisme  fordi  en slik mental oppfatning ogsŒ kan forekomme i andre organismer enn mennesket. En kan anta at dyr har en oppfatning om seg selv, en kan anta at en kultur, organisasjon, land, gruppe, religion eller ideologi har sin oppfatning av seg selv.  En mŒ vel sp¿rre seg om ikke alle levende organismer har en eller annen oppfatning av seg ÓselvÓ. I ordet mental ligger dermed ikke bare en kognitiv oppfatning, men ogsŒ en driftsmessig opplevelse, en behovsstyrt prosess eller  en erfart dynamikk av organismen. Dette Œpner for flere ulike typer av Selv.

I relasjon til depresjon handler Selvet, om individets oppfatning av seg selv. Dette Œpner for et hiarki av Selv. Man kan tenke seg Selv i ulike situasjoner, man kan tenke seg  et kjerneselv og/eller et falskt selv. Ulike selv kan opptre samtidig, og ulike selv kan pŒvirke hverandre. Uansett hvordan man ser pŒ dette, er det viktig Œ forstŒ at  slike definisjoner ikke  beskriver fysiske st¿rrelser, men  kognitive konstruksjoner som bare finnes i  vŒr bevissthet. Hukommelsen om disse kognitive konstruksjoner, finnes derimot som fysiske spor i vŒre nerveceller.

Selvet mŒ som organismen ha en opprinnelse. NŒr det gjelder mennesket kan man sp¿rre om vi er f¿dt med et Selv? Jeg vil hevde at det er vi neppe. Opplevelsen av et Selv fordrer at vi ser pŒ oss selv som et selvstendig individ. Sv¾rt mye litteratur legger til grunn at barnet fra de f¿rste timer opplever seg selv som en del av sin mor. det synes ikke klare skille mellom  jeg og den omnipotente mor.  Det er f¿rst nŒr det er i stand til Œ oppfatte  den frustrasjon det er og ikke fŒ sine behov tilfredstilt nŒr de kreves tilfredsstilt at barnet kan begynne danne seg assosiasjoner om at mor og jeg ikke er det samme. Da har dannelsen av  Selvet begynt. Selvutviklingen begynner derfor tidlig i barndommen (Stern, 2003, beskrevet i Brandt, 2010:113). F¿rst etter 3 Œrs alder begynner barnet forstŒ at det kan v¾re forskjell mellom hva det selv tenker, er forskjellig fra det andre tenker.

PŒ mange mŒter er evnen til mentalisering (et samlebegrep om implisitt og eksplisitt Œ fortolke andres og egne handlinger som meningsfulle ytringer om indre liv, behov, f¿lelser og fornuft).Det handler om Œ se seg selv og andre utenfra. En evne som krever klare grenser mellom eget og andres  Selv. Mentaliseringsevnen gir mulighet til Œ skille mellom den indre og ytre virkelighet. NŒr denne evnen er svekket eller skadet oppstŒr problemer med Œ skille nettopp mellom den indre og den ytre virkelighet sŒ typisk for depressiv og narsissistisk problematikk! Mentalisering er derfor n¾rt knyttet til utvikling av Selvet. Det er i samhandling med omsorgspersoner at barnet finner sitt eget Selv, sitt sinn!

Selv om viktige  strukturer i Selvets konstruksjon legges i tidlig barnealder, fortsetter utviklingen av Selvet livet ut. Hvordan vi oppfatter oss selv, henger sammen med hva vi opplever. SŒledes pŒvirker vi selv hvordan vŒrt Selv utvikles. Selvet gŒr antagelig gjennom ulike utviklingsfaser, fra  det mer omnipotente Selv i tidlig barndom, til et mer grandiost Selv i barndommen, f¿r det bryter sammen i m¿te med ungdommens skiftende utpr¿vinger, for deretter  igjen bygges opp til  en mer varig voksen struktur.

I  tiden  frem til puberteten er Selvet i hovedsak beskyttet av  objektene som utgj¿r objektrelasjonene (vŒre omsorgspersoner). Barn trenger ikke ta egne avgj¿relser, de blir tatt for dem. Mange bekymringer b¾res av de ytre objekter (foreldre).  Dersom disse objekter ikke evner  gi barnet den trygghet og den tilknytning det har behov for i utviklingen av et eget sundt kjerneselv, da gŒr barnet inn i  pubertetens brytningstid med et svekket utgangspunkt.  Puberteten er nŒdel¿s mot den som ikke  kan stŒ opp for seg slev. Det er en brytningstid der vi Ófinner oss selvÓ. De som gŒr inn i en slik omveltning med et usunt kjerneselv, vil ha vansker med Œ komme ut av en slik brytningstid med et sundt kjerneselv. Antagelig vil objektrelasjonenes stress (venner) forsterke  og befeste  den usunne struktur. Slike ungdommer vil  gŒ inn i voksenalderen med et forsterket falskt selv, mens det sunne kjerneselv  blir fortrengt. m¿te virkelighetens krav blir en for stor pŒkjenning for ungdommens virkelige kjerneselv.

 

Hvordan tar barnet skade av en depressiv mor?

Skaden oppstŒr i relasjonen til mor. Shay & al. (2008) viste at  vel er depresjonen i seg selv skadelig, men den fysiske volden som ogsŒ Kvello beskriver over, for omsorgspersoner med psykiske lidelser, den har sitt utspring i den irritabilitet den deprimerte mor fremviser. Det underbygger at det er samspillet mellom barnet samt dets behov og mors adferd som barnet tar skade av. Deprimerte m¿dres reduserte sensitivitet, forstŒelse og empati med barnet kan utgj¿re  en alvorlig trussel mot  barnets utvikling og tilknytning.

Problemet synes oppstŒ  ved at mors depressive/narsissistiske adferd hindrer/reduserer evne til mentalisering.  Slike m¿dre klarer rett og slett ikke skille mellom egen og barnets behov.  Egne ul¿ste emosjonelle behov kommer i vegen for Œ tolke og forstŒ barnets behov. Dermed  blir barnets behov blandet sammen  med mors behov, eller i verste fall  fullstendig oversett, hvilket barnet selvf¿lgelig ikke har noen forutsetning for Œ verken forstŒ eller forholde seg til.  Barnet blir mors narsissistiske sypply, det skjer en rolleombytting, der barnet  blir mors tr¿ster, mens det skulle v¾rt mor som tr¿stet barnet. Dette er grov omsorgsvikt som ingen anmeldt observasjon kan fange opp.

Problemet er ikke vanskelig Œ forstŒ, for hvordan skal slike barn fŒ tilgang til sitt eget subjektive Selv med en mor som ikke har tilgang til sitt eget? Alvoret ligger i at det barnet oppfatter som sitt eget Selv, egentlig helt eller delvis er morens Selv!  Det f¿rer n¿dvendigvis til  et avhengighetsforhold til mor som er sv¾rt usunt og som   kan bli vanskelig Œ avsl¿re f¿r  barnet begynner sin l¿srivning fra mor eller som man ofte ser i barnefordelingsaker der trusselen om at barnet flyttes til far oppstŒr. En slik trussel utl¿ser n¿dvendigvis det narsissistiske raseri, opplevelsen av at deler av mors Selv (barnet) trues med Œ flyttes til far!

rsaken til at dette raskeri utl¿ses kan v¾re at eget tilknytningssystem aktiveres. Frykten for igjen Œ oppleve  brudd i sin tilknytning. Sist var det bruddet med partner i skilsmissen, f¿r det var det bruddet i egen barndom. Mennesker som har opplevd omsorgsvikt i sin egen barndom har da ogsŒ redusert  mentaliseringsevne. NŒr man sŒ legger til grunn at mennesker med en ustabil  personlighetsfungering (borderline, narsissisme og lignende.) har et hypersensitivt tilknytningssystem som aktiveres for raskt, forstŒr man den klebrige adferd de fremviser  ovenfor egne barn, og s¾rlig under trusselen om  at barnet flyttes til for eksempel far! Slike fremstŒr ofte som overinvolvert i barnet eller partner. Et brudd i disse relasjoner utl¿ser derfor den typiske adferd man ser i slike saker.

Falske antagelser og samspill preget av misforstŒelser skaper lett forvirring  og usikkerhet, noe som kan f¿re til tilbaketrekning, fiendtlighet, avvisning, overbeskyttelse og maktmisbruk, slik det ofte opptrer hos pasienter med personlighetsforstyrrelser. (Brandt, 2010:119)

En persons evne til mentalisering er avhengige av hvor godt vedkommende er i stand til Œ regulere sine f¿lelser. (Brandt & al., 2010:116). Er det noe som er problematisk for deprimerte eller narsissister, sŒ er det nettopp evne til Œ regulere f¿lelser!

Den deprimertes opplevelse av kontroll i situasjonen, frustrasjonstoleranse og handlingsrepertoar former kvaliteten pŒ omsorgen. Det er mors personlighet og dermed Selv, som preger barnets utvikling. Kvello (2010:509) beskriver disse slik:

Kohut (1973:391-92) beskriver fra pasienten Mr. P sin analyse ÓHis mother had always reacted with severe, morally buttressed punishments when he attempted to extricate himself from her narcissistic universeÓ. Trusselen  om Œ forlate den narsissistiske morens objektrelasjon ble m¿tt med fysisk avstraffelse. SŒ typisk for narsissistisk raseri handler det om krenkelse. Den straffes pŒ samme mŒte som hans mor var straffet i sin barndom og som Mr. P videre f¿rte gjennom sitt eget narsissistiske raseri mot sin s¿nn. Det er viktig Œ se pŒ dette narsissistiske raseri som et utrykk for de samme problemer som ligger til grunn for narsissistisk depresjon.

Det er ogsŒ her at forskjellen pŒ melankolsk og narsissistisk depresjon slŒr ut.  For en mor med en mer normal melankolsk depresjon  vil barnet ha mulighet for Œ motta hjelp fra andre i langt st¿rre grad enn hva som er tilfelle for den narsissistiske depresjon.  I sistnevnte  er ikke problemet bare ÓdepresjonenÓ men ogsŒ det falske selvbilde  slike deprimerte  opprettholder. Tilbud om hjelp vil hos slike fokuseres pŒ trussel mot eget selvbilde mer enn barnets behov, og dermed er problematikken i gang!  uansett hvor  dŒrlig omsorg en slik mor gir, vil hun i egne ¿yne tro den er meget bra. ikke fordi den er det, men fordi  antagelse om noe annet  truer det grandiose selvbildet.

Sp¿r man en slik mor om  vedkommende mester, sŒ er det ikke mŒte pŒ hvordan de mester. Se man pŒ hva de faktisk mestrer, blir det sŒ alt for tydelig at de ikke mestrer.  Deres falske selv stŒr i vegen for barnets behov.  Depresjonen slike opplever avspeiler kjerneselvets mangler, mens adferden de fremstiller avspeilet det falske selvet. Dette er radikalt forskjellig fra den mer melankolske depresjon. Den melankolske  har ikke et grandiost falskt selv de skal forsvare, de har kontakt med sine nevrotiske sider, narsissiter har mistet mye av, eller retter fortrengt det meste av, sine kontakt med egne nevrotiske sider. I alle fall i sin bevissthet, for  det faktum at de har den adferd de har, viser at det pŒ et ubevist plan  finnes kontakt med de nevrotiske sider.  Det batteri av psykologiske selvforsvarsmekanismer som styrer deres adferd, hadde ikke v¾rt  n¿dvendig om det ikke var for  at de pŒ ett nivŒ  har noe de skammes over Œ ha.

Og nettopp skam er et sentralt begrep i forskjellen pŒ melankolsk og narsissistisk depresjon. Den melankolske skammer seg ikke pŒ samme mŒte som den narsissistiske over sine nevrotiske problemer, de aksepterer dem i langt st¿rre grad enn hos narsissisten. narsissisten fortrenger skammens grunnlag, mens den melankolske  ber om hjelp og dermed erkjenner skammens grunnlag. Og skammens grunnlag, jo den finner vi i krenkelsen av Selvet!

En annen viktig forskjell pŒ disse typer depresjon, er deres konstitusjonelle opphav. Mens melankolsk depresjon rammer i tilknytning til konkrete hendelser, og sŒledes kan komme og gŒ, er den narsissistiske depresjon mer  grunnleggende i sin  konstruksjon. Man kan si man blir melankolsk deprimert, mens man er narsissistisk deprimert! Melankolsk depresjon blir man mer eller mindre frisk av selv om sŒrbarheten for slik depresjon  kan ¿ke. Narsissistisk depresjon er mer et utrykk for en underliggende personlighetsfungering med r¿tter tilbake til  de f¿rste leveŒr og hva man da ble utsatt for mens hjernen ble utviklet og koblet opp.

Man kan sammenligne det med grunnmuren pŒ et hus. Er den solid i utgangspunktet, sŒ tŒler huset noen stormer, selv om bŒde vindu og tak kan blŒse av kan dette repareres. Om grunnmuren er dŒrlig  raser hele huset sammen i stormen, da blir det ikke sŒ lett Œ reparere deler av huset. dersom strukturen pŒ nervecellenes oppkobling er svekket, vil man for alltid pr¿ve kompensere for dette, dersom  deler av en sterk struktur  fŒr seg en tr¿kk, vil den ¿vrige struktur  utjevne  et midlertidig problem. melankolsk depresjon vil de fleste komme over, narsissistisk depresjon mŒ man l¾re Œ leve med.

Dette fŒr ogsŒ konsekvenser for barnets utvikling og tilknytning. Et barn knytter seg ikke pŒ samme mŒte til en narsissistisk person som en normal person. Tilknytningen hos slike barn er mer preget av en behovsmessig avhengighet til en  betinget kj¾rlighet, der mors nytteverdi avgj¿r Óhvor gladÓ hun er i barnet. Hos  den melankolske deprimerte vil depresjonen avta, og kj¾rligheten er mer knyttet til barnets behov enn det er til den voksnes ubekreftede emosjonelle behov.

Det f¿lger naturlig av  forskjellene pŒ egosentrisme. Alle deprimerte kan fremstŒ egosentriske, men det er en vesentlig forskjell pŒ den melankolsk deprimerte og den narsissistisk deprimertes ÓegosentriskeÓ adferd. Den egosentrisme man oppfatter hos melankolske  er egentlig ikke egosentrisme, men mer  manglende evne til Œ se andres behov, og ikke sŒ mye behovet  for Œ dekke egne behov. I den  narsissistiske depresjon derimot  handler den egosentrisme  som kommer til syne, utelukkende om Œ dekke egne behov, der andres behov  bevisst  blir oversett og tilsidesatt.

Man kan egentlig stille seg sp¿rsmŒl om narsissistisk depresjon, som i symptom er sv¾rt lik, egentlig er en depresjon, eller om det er som Kernberg beskriver Ó koker av innestengt sinne og hatefull bitterhet/fiendtlighetÓ. Ikke rart man fremstŒr som deprimert nŒr man hater alt og alle for det livet man ble fratatt under svikten av den omsorg man ble utsatt for.