L¯FT –
L¿sningsfokusert Tiln¾rming til konflikter.
Konfliktl¿sning handler om
metodevalg. Ikke alle metoder egner seg like godt til alle konflikttyper.
Av Rune Fardal
Psykologstudent
L¯FT stŒr for
ÓL¿sningsfokusert Tiln¾rming til konflikterÓ. Det er en samling teknikker som i Norge f¿rst og
fremst synes benyttet pŒ organisasjonsnivŒ og er et barn av det humanistisk
psykologiske perspektiv.
Forfatteren ¿nsker Œ sette fokus pŒ at ikke alle konfliktl¿sningsverkt¿y passer
til alle konflikter. Etter Œ ha observert hvordan enkelte psykologer har benyttet L¯FT i konflikter der psykopat dynamikk er til stede er
det grunn til Œ sette fokus pŒ en
bevistgj¿ring av metodens bruk og misbruk. Det er forfatterens hŒp om at
metodevalg av verkt¿y til konfliktl¿sning blir underlagt kritisk vurdering.
L¯FT forenkler og ser bort i
fra fortidshendelser. Det er et verkt¿y som mener at l¿sning kan finnes uten
forstŒelse av Œrsakene til konflikten. I klassisk humanistisk perspektiv settes
mennesket utenfor bŒde Œrsak og virkning.
Kausalitet og ansvar bortfaller. Tilsynelatende bygger L¯FT pŒ at menneskelig tro l¿ser alle
problemer. I trŒd med klassisk forstrekning mener man adferd som gies positiv
oppmerksomhet blir gjentatt. I
boken L¯FT (Langslet2004) kommer dette meget godt til syne.
L¯FT har tilsynelatende sitt
utspring i amerikansk familieterapi. Der det er viktig at ingen stigmatiseres
for familiens skyld. Da kan man ikke lete etter syndebukker og i en slik
setting blir det viktigere Œ fokusere
pŒ stabilitet enn forstŒelse av Œrsak – virkning. I en slik setting kan L¯FT ha en
misjon, og skiller seg sŒledes lite fra vanlig klinisk tankegang. Man er ikke
interessert i hvem og hvorfor, bare at man Óblir braÓ! For den enkelte er det
ikke viktig at man drikker, eller hvorfor, men at man slutter! Det viktige er ikke at man har slŒtt,
eller hvorfor, men at man slutter Œ slŒ! Dette er en tankegang og filosofi som
fungerer sŒ lenge partene har et
lavt konfliktnivŒ og evner Œ
forandre seg. Det fordrer ogsŒ evne til Œ tlgi, fordi fortidens adferd og
hendelser mŒ sees bort ifra. Det kan stilles et stort sp¿rsmŒl om en kvinne vil
tilgi sin mann om hun tar ham pŒ fersken i sengen med en annen kvinne!
Likeledes er det all grunn til Œ stille sp¿rsmŒl ved om all ÓnegativÓ adferd
skal eller kan tilgies eller sees bort ifra! Er det virkelig sŒ enkelt at en kvinne ved bruk av L¯FT kan leve videre med en mann hun
vet har/har hatt et seksuelt utenomekteskapelig forhold? For mange kvinner er
dette tvilsomt.
Problemet synes Œ oppstŒ nŒr
man tror samme metode kan benyttes i alvorlige konflikter mellom to individer,
der skyld med rette kan
skjevfordeles. Det nytter lite med L¯FT for et par der han er voldelig mot
henne! se bort fra Œrsak – virkning i slike konflikter vil f¿les sŒ
urettferdig for henne at det bare
vil forsterke hennes frustrasjoner
og konflikten generelt. I
konflikter mellom psykopat og normal, er det lett Œ gi den normale skylden, og
igjen ¿ker konflikten. I en barnefordeligs sak der den ene forelder viser klare
psykopatiske trekk, har verkt¿y som L¯FT liten legitimitet. I denne typen
konflikt er forstŒelse av Œrsak livs viktig for barnets utvikling. I denne typen konflikt snues
virkeligheten pŒ hodet og den kompliserte forstŒelsen blir det viktigste bŒde
for barnet og den normale. Verkt¿y som L¯FT kan i slike konflikter faktisk bli
livsfarlig. Allikevel er det psykologer som benytter slik kunnskap i denne
typen konflikter! Forfatteren mener
at det vitner mer om manglende kunnskap om konfliktl¿sning enn feil bruk
av metode.
L¯FT ser bort i fra Œrsaker.
Alle konflikter der Œrsak er vesentlig vil ikke kunne bruke et verkt¿y som
L¯FT. I konflikter mellom samfunn og individer vil en slik metode kunne blir
pŒfallende naiv! Terapeutens
subjektive syn blir i meget stor grad utslagsgivende for l¿sningsvalg da
man ikke har et problem som skal
l¿ses, men en l¿sning som skal aksepteres. Ved at man verken beh¿ver Œ forstŒ
eller kartlegge problemene, er det ingen egentlig konfliktl¿sning man utf¿rer. Det er den naive altruists ¿nske om en verden
av Óhappy ever afterÓ – tankegang. En tankegang som nok kan ha noe for
seg i en del konflikter pŒ et tidlig stadium, der begge sider ¿nsker l¿sning.
Ovenfor en kriminell voldtektsforbryter mŒ man n¿dvendigvis se pŒ bŒde Œrsak og virkning!
Nettopp det at Ól¿sningeneÓ
ligger utenfor konflikten og bygger pŒ det individene gj¿r forskjellig, gj¿r at
man kan stille sp¿rsmŒl om man ikke i realiteten bare flytter individene over
pŒ en ny bane og starter et nytt spill. Litteraturen synes ikke bygge pŒ at den
ene eller den andre har feil, det fordrer en forstŒelse av Œrsak – virkning. I stedet s¿kes
mennesket opph¿yet til noe ufeilbarlig
som egentlig bare mŒ ledes inn pŒ den vei der det de gj¿r er noe de vil
ha Ómer avÓ! I alt for mange tilfeller blir en slik metode ren ¿nsketenkning.
L¯FT er umulig Œ etterpr¿ve.
Avgj¿relser basert pŒ fremtidige prognoser og antagelser vet man er usikre. Det eneste som kan si noe om adferd i fremtiden, er beskrivelser av adferd i fortiden. L¯FT
ser i det store og hele bort i fra fortiden. Fortiden handler om Œrsak –
virkning og ansvar. L¯FT har ingen
forstŒelse for konflikten eller
dens dynamikk. Ved Œ se helt bort i fra selve konfliktens byggesteiner, blir det i
realiteten en ny virkelighet som
skapes ved L¯FT. Ofte i form av at
personsammensetningene forandres i en gruppe. Man kan si at L¯FT-metodikken vegrer seg mot Œ
gripe tak i problematikken, av frykt for at problemet ofte er komplisert. NŒr
det legges slik vekt pŒ forenkling synes det Œ underbygge et inntrykk av at
metoden skal gi raske og enkle l¿sninger. Den krever ingen dypere forstŒelse
eller innsikt om problemenes Œrsak
eller virkning. Kort sagt, som vitenskapelig basert metode egner den seg
dŒrlig. Den fremstŒr som et barn av en tidsepoke der enkle,
billige l¿sninger pŒ livets kompleksitet fremheves.
L¯FT avviser sammenhengen
mellom l¿sning og problemets art, Œrsak og forstŒelse. Uten en dypere
forstŒelse for konflikten kan en Ól¿sningÓ like gjerne blir konfliktdrivende som konflikt dempende. L¯FT bygger pŒ en
effektiv tanke rundt raske l¿sninger til lave priser. Noe som underbygger dens kommersielle nytte mer enn som en
solid psykologisk, vitenskapelig forankret teori. L¯FT viser ingen forstŒelse for konfliktens bakgrunn
og Œrsaker og l¿sninger baseres pŒ en form for standardiserte l¿sningsforslag.
Det legges opp til en forstŒelse av at alle konflikter er like, og kan l¿ses
etter samme formel, hvilket de selvf¿lgelig verken er eller kan.
L¯FT leger til grunn at selv
smŒ adferdsendringer kan gi l¿sninger. Virkelig kompliserte konflikter som de vi ser ved f.eks.
personlighetsforstyrrelser kan da vanskelig l¿ses ved L¯FT. Det samme vil gjelde for alle dypere
personkonflikter. Der kan man ikke se bort fra Œrsak, fordi individet er lŒst i sin rigiditet! Dette
begrenser bruken av L¯FT betydelig.
L¯FT fremhever selv smŒ og ubetydelige
forbedringer og s¿ker gjennom verbal fremheving Œ gj¿re dem
viktigere enn de i utgangspunktet er.
Det kan like gjerne tolkes som et fors¿k pŒ manipulasjon av
virkeligheten som et l¿sningsforslag. Slike mindre forbedringer gis st¿rre betydning enn deres st¿rrelse skulle tilsi i
konflikten. L¯FT synes ut i fra litteratur, gjennomgŒende Œ v¾re brukt pŒ
organisasjoner, der samarbeid mellom ulike nivŒer i en organisasjon, ofte, er kjernen i konflikten. Som en del av l¿sningen oppfordres partene til Œ se helt bort i
fra de konfliktdrivende elementer og gjennom positiv forstrekning fŒr de komplimenter og oppgaver i form
av observasjoner som de ¿nsker skal fortsette Œ skje. Metoden s¿ker Œ flytte
fokus fra forstŒelse av Œrsak, til opplevelse av at verden faktisk er sŒ enkel
som man pr¿ver Œ lure seg selv til Œ tro!
L¯FT synes Œ holde stor
avstand til individ og f¿lelser og isteden spille pŒ ÓtingÓ og ÓorganisasjonsplanÓ slik at det enkelte
individ ikke trekkes personlig inn i noen l¿sning, men at l¿sning handler om
organisasjonsdynamikk. Det gj¿r det hele upersonlig og ansvarsl¿st og sŒledes
enklere for individet Œ forholde seg til. Det kan stilles sp¿rsmŒl om det ikke
er denne ansvarsfraskrivelsen for individet over pŒ det upersonlige plan som i
en del tilfeller gj¿r at metoden tilsynelatende ÓvirkerÓ i en del
organisasjoner. Ingen beh¿ver Œ stŒ ansvarlig, organisasjonstrukturen fŒr
ÓskyldenÓ, fokus flyttes utenfor problemet og det som kan v¾re et mer alvorlig
underliggende problem blir ur¿rt.
L¯FT kan avsluttes nŒr
partene mener at problemer er godt
nok l¿st eller oppfylt. Det betyr
at konflikten n¿dvendigvis ikke er l¿st, men omformet som et utrykk man kan leve med eller som skaper
mindre konflikt. I realiteten kan dette like gjerne forstŒes som en
fallitterkl¾ring som en seier for
l¿sning! Igjen er det klart at
L¯FT vanskelig kan egne seg i
kompliserte interpersonlige
konflikter. I konflikter som omhandler behovet for diagnostisering, som depresjoner, angst,
somatiske lidelser, personlighetsforstyrrelser osv, vil ikke L¯FT ha noen verdi. Slike konflikter handler ofte om
individets f¿lelser og selvbilde. Det blir mer utvannet i en organisasjon, der problemstillingene mer
er av organisasjonsmessig art.
I L¯FT blir psykologen en
medspiller i l¿sningsfors¿ket. Psykologen blir da subjektiv og mister den objektive karakter som er n¿dvendig
i en konflikt mellom to mennesker. Psykologens tilstedev¾relse medf¿rer
n¿dvendigvis en viss form for reaktivitet. Psykologen mŒ enten velge side eller
komme opp med en egen l¿sning.
Uansett vil psykologen underbygge den l¿sning vedkommende mener er best
og kommer derfor n¿dvendigvis i en
posisjon der vedkommende mister
mye av muligheten til objektivt Œ gi den enkelte innspill, st¿tte og
korrigering. Psykologen ender opp med Œ argumentere for ÓsinÓ l¿sning, enten
den er en av partenes eller psykologens egen. Da er det ikke konfliktl¿sning,
men valg av konfliktutfall. Og for L¯FT sitt vedkommende blir det ofte minste
motstands veg.
Mens L¯FT ovenfor en organisasjon spiller pŒ
ÓlagÓ med alle, blir dette umulig i en konflikt mellom 2. Grunntrekkene fra en
klinisk tenkning blir tydelige. Man er ikke ute etter Œrsak, men Œ bli ÓfriskÓ
eller Œ kommeÓ videreÓ i livet! Psykologen s¿ker l¿sning sammen med ÓklientenÓ
pŒ tvers av mer empirisk tradisjon. Validitet og reliabilitet samt objektive
metoder blir en umulighet. Dermed vet man heller ikke om det er konflikten som
er l¿st, eller om bare fokus er flyttet fra konflikt til annen mŒte Œ arbeide
sammen pŒ der konflikten gies et
annet utrykk.
Vi ser ut i fra de resultater
L¯FT gir at det sjelden eller aldri er snakk om fullstendig l¿sning av
konflikter, men bare en viss
bedring. Likeledes ser man at det
som oppfattes som akseptabel
l¿sning i en del tilfeller er at en eller flere av individene i gruppen(e) forsvinner ved oppsigelse eller
flytting. En l¿sningsmetode som ikke vil v¾re mulig
ved konflikter mellom to individer i en ikke-organisatorisk-konflikt. Folk kan miste jobben uten at Œrsak
virkning er avdekket! Slikt skaper verken trygghet eller rettferdighet.
L¿ft viser sjelden tegn til
at konflikten forverres i organisasjons sammenheng, noe som absolutt har vist
seg tilfelle ved bruk av L¯FT metodikk mellom to individer. Og da som en
direkte f¿lge av den struktur og
grunntanke L¯FT er bygget pŒ. L¯FT
er avhengig av at alle parter
pr¿ver Œ fŒ til en l¿sning. Der en eller flere nekter Œ bidra, eller
diskutere l¿sning, er L¯FT
nyttesl¿s. Likeledes er det et krav at individene i gruppen evner Œ forstŒ
(empati) de andre samt evner Œ
komme til kompromiss. Man er ogsŒ langt pŒ veg avhengige av voksne mennesker
med et grunnsyn som i seg selv ikke underbygger konflikt.
L¯FT ser heller ikke
n¿dvendigvis l¿sningen i relasjon til problemets art. Noe som er et must i mange konflikter mellom 2
individer. Et element ved L¯FT, nemlig Œ fokusere pŒ noe annet enn konfliktens
Œrsak og kjerne, kan i en del interpersonlige konflikter v¾re fruktbart,
i andre direkte farlig. NŒr man i L¯FT snakker om at l¿sninger finnes i visse
typer Ón¿klerÓ og ikke i ÓlŒseneÓ mŒ dette sees i relasjon til at L¯FT ikke
griper tak i selve konfliktkjernen, men i mer perifere elementer rundt konflikten.
I realiteten ekskluderes alle
ÓlŒserÓ og da er det et sp¿rsmŒl hva man skal med Ón¿klerÓ!
To forhold fremstŒr som
et paradoks. For det f¿rste griper L¯FT ikke tak i Œrsakene og med
det de konfliktdrivende elementene i den enkelte konflikt. Til tross for at L¯FT faktisk holder
seg pŒ ÓutsidenÓ av konflikten og faktisk skaper en ny virkelighet som partenes
fokus blir flyttet til, synes det
ikke som om L¯FT sammenlignet med
andre metoder egentlig gir noen
bedre konfliktl¿sning. Det L¯FT i realiteten gj¿r er Œ flytte gruppen
fra et konfliktfylt Ómilj¿Ó til et nytt Ómilj¿Ó der den aktuelle konflikt ikke
finnes. Igjen kommer det humanistiske perspektivs trekk ved Œ gi ÓfaunaenÓ i
form av omgivelsene skylden og oppheve mennesket til noe ÓguddommeligÓ, noe feilfritt. Dette fremstŒr som grunnleggende naivt. Det viser i realiteten en frykt for Œ hŒndtere vanskeligheter
og kan i sine grunntrekk minne mer
om psykologiske forsvarsmekanismer som fortrengning og rasjonalisering, enn et
ansvarlig individs adferd.
L¯FT synes i stor utstrekning
Œ bygge pŒ at psykologen skaper en forventning om at l¿sning er mulig. Men i
stedet for reell l¿sning blir det en forandring. Oppmerksomhet s¿kes fokusert
mot det positive partene gj¿r i situasjonen. Nettopp for Œ bygge opp under en forventning om l¿sning. En
forventning som tilsynelatende
s¿ker bygge opp under individets hŒp om l¿sning, mer enn mulighet for l¿sning ved Œ gj¿re noe med selve Œrsaken til
konflikten. Ikke ulikt teori rundt klinisk terapi s¿ker man bygge opp
under det positive samtidig som
man ser helt bort fra Œrsak. Ikke alle konflikter kan hŒndteres pŒ denne mŒten.
L¯FT synes Œ ta i bruk menneskets dypere og til dels
ubeviste ¿nske om ro og stabilitet. PŒ den mŒten s¿ker L¯FT bevist Œ unngŒ Œ
forstŒ konflikten samt dens Œrsaker. Dermed er det et Œpent sp¿rsmŒl om man
egentlig l¿ser konflikten, eller velger Œ flytte det menneskelige element fra
en situasjon til en annen. Det blir litt som Œ flytte fra en by man ikke liker
til en annen tilsynelatende bedre by.
Byen man forlot forandres
imidlertid ikke, det man ikke likte er der. Man r¿mmer fra problemene og i
realiteten fra seg selv!
I trŒd medet klassisk humanistisk perspektiv, gir
man omgivelsene skyld i individenes vanskeligheter og unngŒr at individer mŒ
konfronteres med sine feil og mangler. Dermed er mulighetene for Œ l¾re av sine feil betydelig redusert,
SŒledes kan det som tilsynelatende virker som en konfliktl¿sning i realiteten
bli en flukt fra Œrsak, av frykt for Œ mŒtte ta ansvar for sine handlinger.
Dette er en mŒte Œ l¿se konflikter pŒ som nok kan ha en viss mulighet i
ansvarsl¿s organisasjon, men som i en konflikt mellom to individer kun vil
bidra til Œ heve konfliktnivŒet.
Frykten for at man mŒ yte
for resultat, gj¿r at L¯FT
fremstŒr som et
konfliktl¿sningsverkt¿y for minste motstands veg. Til syvende og sist handler
det om at mennesket kan l¿se alle konflikter det selv skaper. NŒr man ved bruk
av L¯FT fokuserer mer pŒ det man er god til enn de feil man gj¿r skaper det et inntrykk
av at mennesket er
ufeilbarlig. ÓGj¿r vi noen feil,
sŒ ser vi bare bort i fra det!Ó Omgivelsene har skylden. NŒr det butter blir ingen ansvarliggjort.
Dermed l¾rer man heller ikke ta
ansvar og de samme feil kan i realiteten
fortsette Œ gro uforstyrret.
Man fŒr inntrykk av at
terapeuter som bruker L¯FT ser pŒ problemer som frustrerte dr¿mmer. En konflikt kan imidlertid v¾re bŒde noe langt mer og noe helt
forskjellig fra frustrerte dr¿mmer. En konflikt mellom to kan det like gjerne
v¾re narsissistens skjulte passive
aggresjon pŒ den andre, som en
rettferdiggj¿ring av lang tids undertrykkelse. Mange typer konflikter kan i lange tidsrom v¾re usynlige for
den ene part og nŒr den kommer til overflaten kan den uskyldiges
frustrasjoner f¿re til at den
skyldige gŒr fri og den uskyldige blir straffet.
Slik mŒlet for humanistisk
psykologi er Œ beskrive og fortolke, passer metoder som L¯FT meget godt
inn. Humanistisk psykologi er
blitt sterkt kritisert pŒ dette punktet. Den hevdes Œ v¾re subjektiv og
uvitenskapelig, med begreper som er vanskelige Œ definere og umulige Œ teste.
Man kan langt pŒ veg hevde at humanistisk psykologi har hatt sin misjon. Slik
det nŒ er en utbredt forstŒelse for at det er vesentlig Œ ha kjennskap til
individets selvforstŒelse og tolkning, er det viktig Œ ha forstŒelse for
konfliktens bakgrunn og dynamikk. (H¿stmark m.fl. 1997).